5x fouten die je echt moet vermijden met SEO

Zoekmachine optimalisatie, oftewel SEO, elk bedrijf moet er inmiddels aan geloven, maar welke vijf grote fouten moet je echt vermijden als het om SEO gaat?

SEO onderschatten

Laten we met de deur in huis vallen. De grootste fout die gemaakt kan worden als het om SEO gaat, is om de kracht van zoekmachine optimalisatie te onderschatten. Een hoog resultaat levert ongetwijfeld meer clicks op. Vat het niet licht op en doe zo nodig een opleiding. Websites zoals SEOcursus.nl helpen je snel op weg en zorgen ervoor dat je alle skills in huis hebt, voordat je aan de slag gaat met het optimaliseren van je eigen website. Wel zo handig!

Te veel zoekwoorden

Een van de meest gemaakte fouten van het moment is het overoptimaliseren. Het te hard proberen van vindbaar worden, door de tekst vol te gooien met trefwoorden die veel gezocht worden. Dat doet je content niet ten goede en de website ook niet. De kunst is om de juiste zoekwoorden wel genoeg in de tekst te verwerken, maar de lezer er niet mee dood te gooien. Een zoekwoord hoort in de titel, de snippet en in de eerste alinea. Hij kan nogmaals terugkomen in alinea drie en ook afsluiten met het zoekwoord is toegestaan. Meer is er ook niet nodig, aangezien de belangrijkste twee de titel en de meta discription zijn.

Zoekwoorden over de hele website

Een andere veelgemaakte fout is dat het gewenste zoekwoord overal terug komt. Het zoekwoord is dan niet alleen onderwerp van het artikel of blog, maar van de hele pagina en zelfs van meerdere pagina’s op de website. Google sorteert echter niet op de hoeveelheid pagina’s die het zoekwoord bevatten, maar de zoekmachine beoordeelt elke pagina afzonderlijk. Jouw website komt dus niet direct helemaal bovenaan als je elke pagina hebt geoptimaliseerd voor één zoekterm. Sterker nog: je bent met jezelf aan het concurreren, aangezien elke pagina afzonderlijk zo hoog mogelijk moet komen.

Kopiëren en plakken

Vaak is een hele website SEO-proof maken te veel werk voor ondernemers, waardoor er veel kopieer- en plakwerk ontstaat. Een grote fout. Google laat namelijk alleen de beste zoekresultaten zien aan de bezoekers. Als een bepaalde zoekopdracht tien nagenoeg dezelfde pagina’s oplevert, laat Google die niet alle tien zien.

Dit fenomeen heet ook wel duplicate content (dubbele inhoud) en de zoekmachines kijken daar direct doorheen. Blijf altijd bij je eigen content en zorg ervoor dat die inhoud relevant is en goed geoptimaliseerd is. Lukt dit niet direct, dan is er nog seo training voor tekstschrijvers om jouw werknemers beter te maken in het creëren van unieke teksten en content voor jouw website.

Niet investeren

Zoals we nu wel weten, is SEO een onmisbaar onderdeel van je website. Ook hier zal je in moeten investeren als je wil dat dit vlekkeloos verloopt en echt een verschil maak voor je bedrijf. Je website moet in ieder geval snel laden, mobielvriendelijk zijn, een mooi design hebben, goed te navigeren en gebruiksvriendelijk zijn met goed geschreven, unieke teksten. Kan je deze vijf in ieder geval afvinken, dan ben je al een heel eind op weg.