5x redenen waarom een deadline halen niet lukt + wat je er aan kunt doen

We kennen het allemaal wel: wanneer je een deadline hebt, blijf je deze maar van je af schuiven tot je uiteindelijk het allerlaatste moment bereikt, waarop de druk zo hoog is dat je wel aan het werk móet gaan. Het bezorgt je stress en vaak denk je op het moment zelf als ik dit eerder had gedaan, had ik mezelf heel veel moeite en gedoe kunnen besparen. Aan time management kunnen veel mensen nog werken. Maar waarom doen mensen dat eigenlijk, in plaats van gelijk die vervelende klusjes te doen zodat ze voorbij zijn? Wij leggen het je in dit artikel uit.

Gebrek aan discipline

Het begint eigenlijk allemaal bij discipline. Op het moment dat je de discipline hebt om jezelf aan dingen te zetten ook als je er eigenlijk niet zoveel zin in hebt, zal je jezelf achteraf dankbaar zijn. Niet elk mens heeft altijd genoeg discipline om zich tot iets te zetten wat eigenlijk niet zo leuk is. Toch heeft de een meer last van uitstelgedrag dan de ander. Merk je dat het jouw werkzaamheden dermate beïnvloed dat je er hinder van ondervindt, overweeg dan eens om een cursus time management te doen.

Implementation intentions

Uit de communicatiewetenschap is er een strategie ontwikkelt die helpt om mensen te stimuleren goed gedrag te vertonen. Denk bijvoorbeeld aan stoppen met roken, hun huiswerk doen etcetera. Wanneer je gebruik maakt van implementation intentions maak je eigenlijk een planning zoals je deze waarschijnlijk al kent, maar dan zo specifiek mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan dit voorbeeld: “Zondagmiddag ga ik om 13:00 een halfuur lang mijn huiswerk maken. Ik ga dan aan de keukentafel zitten, met een glas water naast me. Mijn telefoon leg ik in een andere kamer zodat ik niet word afgeleid.” Door je planning zo specifiek mogelijk te maken, heb je minder kans dat je ervan afwijkt.

Stel realistische doelen

Vaak is het grootste struikelblok voor mensen wanneer ze zichzelf doelen hebben gesteld die eigenlijk niet haalbaar zijn. Op het moment dat je jezelf korte termijn doelen stelt, heb je sneller en gemakkelijker een doel behaald. Dit motiveert vervolgens ook om vaker aan je doelen te zitten, om dat je een goed gevoel krijgt wanneer ze gehaald zijn!

De twee minuten regel

Onder psychologen en coaches is er een belangrijke regel die zou moeten helpen bij het doen van vervelende klusjes. Namelijk: kun je iets binnen twee minuten doen, stel het dan niet uit maar doe het direct. Op het moment dat je het uitstelt, zul je er in je hoofd (bijvoorbeeld door eraan te denken of jezelf te moeten herinneren) uiteindelijk meer dan twee minuten aan besteden, en op dat moment ben je daar dus langer mee bezig dan het klusje zelf zou duren als je het direct had gedaan.

Het overzicht verliezen

Heel veel mensen hanteren uitstelgedrag omdat ze eigenlijk niet het juiste overzicht hebben van alles wat ze moeten doen. Wat er moet gebeuren is dan zo’n brei van verschillende dingen dat het moeilijk is om te onderscheiden wat prioriteit moet hebben en wat niet. Omdat je geen overzicht hebt besluit je vervolgens maar niets te doen. Dit probleem kun je gemakkelijk verhelpen door gebruik te maken van een to do list. En wanneer je een leuke planner hebt, scheelt dat al een hele hoop.