Alles over betaalmogelijkheden en een slimme betaalstrategie

Splinternieuwe webshop op de planning? Dan ben je vast bezig met te bedenken hoe je die zo efficiënt en zo klantgericht mogelijk kan inrichten. Denk dan even aan aandacht voor webshopdesign, copywriting en het plaatsen van aantrekkelijke productafbeeldingen. Allemaal  elementen die bijdragen tot het succes van je nieuwe pareltje, maar ook het betalingsproces is een niet te onderschatten onderdeel een webshop. In deze blog kom je alles te weten over een slimme betaalstrategie voor een succesvolle webshop. 

Wat is dat een slimme betaalstrategie

Een slimme betaalstrategie zorgt voor meer conversie. Zo simpel is het. Maar hoe pak je dat aan? Eén ding is zeker: Als je je betaalstrategie niet afstemt op je doelgroep, dan kan je ernaar fluiten. In een digitaal landschap – waar de concurrentie hoog is en de switch naar een andere aanbieder in enkele klikken is gemaakt – is snelheid en gemak prioriteit. Betalen moet niet te lang duren en al zeker niet ingewikkeld zijn, dat geldt voor alle doelgroepen. Als het aankomt op betaalmethodes is dat anders, daar durven nogal eens wat verschillen in voorkeur te zijn. Een positieve betaalervaring maakt dat je klant straks nog een keer bij jouw webshop wil gaan kopen, en dat is toch exact wat je wil? Het omgekeerde is dan ook weer waar: heeft je klant eenmaal een slechte betaalervaring gehad? Dan is die niet meer geneigd nog een aankoop te plaatsen, het spreekt voor zich, hoe ben je namelijk zelf? Juist, jij vindt het ook gewoon prettig als de dingen snel gaan, nietwaar? Zo ook jouw klant. Gelukkig kan je beroep doen op een paymenst service provider. Zij zorgen ervoor dat jouw betaalstrategie klopt, je voldoende betaalmogelijkheden aan kan bieden en het betaalproces lekker snel verloopt, zoals je het ook zelf zou willen zien bij een webshop waar jij shopt. 

Te veel betaalmogelijkheden? 

Tegenwoordig is er keuze, veel keuze. Enerzijds prima, want je wil natuurlijk iedereen van dienst kunnen zijn, ook zij die graag betalen met een minder gangbare betaalmethode. En voor consumenten die vanuit België een aankoop willen doen op je webshop biedt jij met plezier de bancontact betaalmogelijkheid aan. Maar kan het ook te veel zijn vraag je je misschien af? Wel, ja, trop is te veel, zoals ze dat bij onze Zuiderburen zo leuk kunnen zeggen. Want overaanbod geeft keuzestress, het is daarom aangeraden om enkel betaalmogelijkheden aan te bieden die websitebezoekers herkennen. Spreek met je betaalprovider om de beste keuzes te maken voor jouw specifieke doelgroep.