woman sharing her presentation with her colleagues

Contentmarketing voor je webshop

Content is king. Een uitspraak die we vaak horen, maar daarom niet minder waar. Anno 2022 is content belangrijker dan ooit. Een duidelijke contentstrategie is dan ook onmisbaar. In deze blog vertellen we hoe je aan zo’n strategie begint en bespreken we doelen, soorten content en de effecten van geloofwaardige, originele content.

Het doel van contentmarketing

Contentmarketing kan verschillende doelen hebben. Een voorbeeld is leadgeneration door het delen van productinformatie op je blog of je socials. Daarnaast kan contentmarketing ook een informatieve functie hebben. Je vertelt kopers hoe zij jouw product of dienst kunnen gebruiken aan de hand van bijvoorbeeld video’s. Hoe je het ook wendt of keert, contentmarketing werkt verbindend. Het helpt je de relatie met je doelgroep op te bouwen. 

Sweet spot en doelgroep 

Zomaar in het wildeweg content produceren kan succesvol zijn, maar dat is het jammer genoeg vaak niet. Maar, het wordt pas echt interessant als je eerst een contentstrategie opzet. Zo’n strategie is gebaseerd op een diepgaand onderzoek van je doelgroep. Zo onderzoek je bijvoorbeeld het betaalgedrag en de favoriete online betaalmethoden van je doelgroep. De favoriete betaalmethode van een consument in België is bijvoorbeeld Bancontact, waar die van een Nederlandse consument iDEAL zal zijn. Daarnaast bepaal je de communicatiestijl en sweet spot content voor jouw publiek. Zo weet je precies welke content interessant is voor jouw ideale klant en kan jij aan de slag. 

Reputatie & relatie

Met contentmarketing leg je de bouwstenen voor een stevige reputatie. Tenminste, als je het op de goede manier aanpakt. Alleen content maken voor je producten of diensten is een recipe for disaster. Content draait om veel meer dan dat. De ideale contentstrategie bevat een mix van productinfo, merkverhaal en de hele beleving daaromheen. Wees altijd eerlijk en houd het simpel en toegankelijk. Geloofwaardige content scoort beter dan content van merken die uit de hoogte doen. Maak daarom nooit loze beloftes of onnavolgbare content. Een goede contentstrategie draagt bij aan een stevige merkreputatie. Probeer authentiek te blijven en wijk niet van jouw brandstory. Zo blijf je trouw aan je identiteit.