man in white dress shirt sitting on black rolling chair while facing black computer set and smiling

Daarom kies je voor een PIM systeem

Heb je een groot productaanbod met veel productinformatie? Denk er dan eens over na om een PIM-systeem te gebruiken. Op die manier kun je onder andere je ERP-systeem efficiënter gebruiken en je e-commerce op zowel b2b als b2c niveau succesvoller maken.

Product Informatie Management wordt afgekort als PIM. De primaire functie van een PIM-systeem is om een bedrijf te helpen bij het beheren van een enorme hoeveelheid gecompliceerde productinformatie en het efficiënt distribueren van deze gegevens via de juiste kanalen.

Met behulp van een PIM systeem heb je alle benodigde informatie over de producten centraal. Zo kun je kun je in een PIM-systeem alle productgegevens verzamelen en ze voorzien van extra informatie om ze vervolgens te verspreiden op verschillende kanalen online en offline.

Verschillende manieren waarop een webshop een PIM-systeem kan gebruiken

Productinformatie beheren: Een PIM-systeem is ervoor om productgegevens zoals titels, beschrijvingen, afbeeldingen en prijzen consistent te houden en up-to-date te maken.

Productinformatie delen: Een PIM-systeem kan helpen om productgegevens te delen met andere verkoopkanalen zoals een webshop, marktplaatsen of sociale media. Dit kan helpen om de productinformatie consistent te houden en de verkoop te verhogen.

Productinformatie verrijken: PIM helpt productgegevens te verrijken met extra informatie, zoals technische specificaties, gebruiksaanwijzingen van video’s. Dit kan helpen om de productinformatie aantrekkelijker te maken voor klanten en de verkoop te verhogen.

Productinformatie analyseren: Het systeem kan helpen om de productgegevens te analyseren om te zien wat het beste verkoopt en wat beter kan. Dit kan helpen om de verkoopstrategie te verbeteren.

Productinformatie volgende: Een PIM-systeem kan worden gebruikt met andere systemen, zoals een Enterprise Resource Planning (ERP)-systeem of een Customer Relationship Management (CRM)-systeem. Dit kan helpen om de processen te automatiseren en de besparing te verhogen.

Hoe werkt een PIM-systeem?

Een groothandel krijgt productinformatie van verschillende leveranciers. Doordat de ene aanbieder een ander format hanteert dan de andere, is de informatie inconsistent. Al deze informatie wordt verpakt en vertaald in hetzelfde formaat met behulp van een PIM-systeem voor B2B e-commerce. Wanneer een reseller zijn webshop of PIM-systeem aansluit, is de productinformatie altijd up-to-date.

In essentie is een PIM-systeem dus een centrale database die productgegevens bevat. Perfion PIM is bijvoorbeeld een Windows-client die vertrouwt op gegevens van een SQL-server.

Gebruikers loggen in op de database, waar ze informatie kunnen toevoegen of wijzigen, en nieuwe items en velden kunnen aanmaken. Dit wordt vervolgens vanuit de database verspreid naar andere kanalen. Het PIM-systeem kan alle soorten productgegevens verwerken, inclusief tekst, afbeeldingen, video, audio en documenten.

PIM integratie

De mogelijkheid van een PIM-systeem om gegevens uit te wisselen met andere applicaties is een van de voordelen. Een PIM-systeem moet dus een open API (application programming interface) hebben die gebruikers er niet van weerhoudt om bijvoorbeeld data en metadata in te zien of data in andere systemen bij te werken.

Systemen waar PIM, zoals Pimcore, mee geïntegreerd kan worden:

ERP-systeem: Enterprise Resource Planning. Dit is een softwaresysteem dat bedrijfsprocessen kan automatiseren, beheren en optimaliseren.

PLM-systeem: Product Lifecycle Management. Met een PLM-system krijg je overzicht over het traject van een product en alles eromheen zodat je deze kunt beheren.

Leveranciersportaal: of gelijkwaardige platforms waar verkopers hun informatie indienen. U heeft de mogelijkheid om eenvoudig leveranciersgegevens te importeren en te verwerken dankzij de integratie met het PIM-systeem.

BI-platforms: BI-platform (business intelligence platform) is een stuk software dat helpt bij het verzamelen, begrijpen en visualiseren van gegevens voor je organisatie.

CRM-systeem: een CRM-systeem (Customer relationship management system) kan je helpen bij het beheren van klantgegevens en de relatie met je klanten zodat je groei kan realiseren.

CMS-systeem: een CMS-systeem (content management system) helpt je bij het beheren van je webshop zodat je deze kunt ontwikkelen zonder hiervoor kennis te hebben over een programmeertaal.

Hoe kan een PIM-systeem e-commerce ondersteunen?

  • Automatisch importeren en implementeren van gegevens van de leverancier
  • Teksten van producten automatische vertalen
  • Beheer de complexe zoek- en filterprocessen die informatie categoriseren en presenteren.
  • Beheer video’s en productfoto’s efficiënt.
  • Gemakkelijke distributie van bijgewerkte productgegevens naar Google Shopping, Amazon en soortgelijke sites.