Online marketing is in een tijd met complexe algoritmes, AI en veel andere technologische vernieuwingen ingewikkelder dan ooit tevoren. Met name omdat je in deze tijd gigantisch veel mogelijkheden hebt wat betreft marketing. Nog niet zo lang geleden kon je immers alleen maar aan fysieke marketing doen door mond-op-mond-reclame, posters, folders en andere ouderwetse technieken.
Met de komst van het internet kwam echter het adverteren via websites erbij en tegenwoordig kun je op zeer veel verschillende platforms adverteren en is het ook steeds belangrijker om hoog in de zoekmachines te komen omdat dit het startpunt is voor vrijwel elke internetgebruiker. Maar welke competenties heb je dan nodig om goed te zijn in online marketing?
Creativiteit
Veel mensen hebben bij online marketing nog het beeld van ‘saaie’ mensen die achter de computer data verzamelen en voor de rest niet creatief zijn ingesteld. Maar niets is minder waar in dit tijdperk: als je goed wilt worden in online marketing dan is ‘creativiteit’ een van de belangrijkste competenties. Maar dan vraag je je natuurlijk af hoe dit dan tot uiting komt. Welnu, daarbij kun je aan verschillende aspecten denken.
Allereerst het bedenken van goede slogans waarmee je een doelgroep kunt bereiken. Dat is niet zo simpel als het lijkt, want dan moet je je bewust zijn van de emoties van de doelgroep. Originaliteit is ook belangrijk en juist daar moet je creatief voor zijn, want dit houdt in dat je nieuwe dingen tot stand kunt brengen. Met een goede dosis creativiteit kun je het kortom ver schoppen in de marketingwereld.
Data-analyse
Als online marketeer ben je ook veel aan het experimenteren. Dat wil zeggen dat je bepaalde zaken uitprobeert en onderzoekt of het wel of geen effect heeft. Daar heb je verschillende manieren voor. Een populaire manier is de zogenaamde A/B test. Daarbij krijgen twee verschillende groepen een andere variant van een website te zien. Vervolgens kan worden vergeleken welke variant het gewenste doel bereikt. Een bepaalde kleur van een logo kan bijvoorbeeld al meer of minder omzet genereren.
Maar ook het meten van prestaties is belangrijk. Om zo met die kennis marketingcampagnes te innoveren en optimaliseren. Gelukkig heb je daarvoor tegenwoordig handige analysetools. Interesse in wiskunde, cijfertjes en data heb je echter wel nodig en ook competenties om alles goed te analyseren.
Leergierigheid
Om de zoveel tijd vind je nieuwe trends in de marketingwereld en wat dat betreft is stilstand achteruitgang. Als Google bijvoorbeeld een nieuwe update heeft, waardoor het algoritme verandert, dan kan de gehele marketingtechniek anders worden. Als online marketeer moet je in deze tijd dus ook zeker leergierig zijn en constant op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. En bijleren wanneer dit nodig is.