Een goede whitepaper schrijven: handige checklist

Wil jij de naamsbekendheid van je bedrijf vergroten, meer klanten naar jouw webshop leiden, of waardevolle bezoekers trekken? Bedenk waarom klanten jouw bedrijf in eerste instantie zoeken. Ze hebben een probleem en jij biedt hen de oplossing, toch? Hoog tijd dus, om jouw kennis met hen te delen. Een goede manier hiervoor is het schrijven van een whitepaper.

Wat is een whitepaper?

Een whitepaper is een informatiesheet, meestal in pdf-vorm, waarin je jouw klanten een oplossing biedt voor hun probleem. Dit kan bijvoorbeeld een stappenplan zijn of een lijst met tips & tricks. Een whitepaper in PDF biedt een groot voordeel. Door informatie als download aan te bieden op jouw website kun je direct belangrijke leads verzamelen, namelijk mensen die geïnteresseerd zijn in jouw service of product. De kans is groot dat dit document directe invloed heeft op het vergroten van je conversie!

TIP: Lees hier 5 tips voor meer inschrijvingen op je nieuwsbrief

Jouw kennis delen met de klant: de voordelen

Door informatie te delen met jouw (potentiële) klanten laat je zien dat jouw bedrijf een autoriteit is in zijn branche. Klanten zullen het waarderen dat jij deze kennis met hen deelt. Door het delen van een whitepaper zorg je voor waardevolle klantrelaties en een goede binding met de kopers van jouw service of product. Maar hoe doe je dat nou precies, een goede whitepaper schrijven?

Welke informatie zet je in jouw whitepaper? Een checklist:

  • Ken je doelgroep. Een whitepaper is een informatiedocument voor een specifieke groep lezers. Kortom: weet voor wie je schrijft!
  • Een goede whitepaper bevat waardevolle informatievoor jouw (potentiële) klanten. Stel jezelf de vraag welk probleem je aanpakt met jouw product of service. Jouw whitepaper biedt (een deel van) de oplossing. Het is dus allesbehalve een commercieel praatje!
  • Zorg ervoor dat de informatie die je biedt duidelijk en goed geordend Je document heeft geen waarde als niemand snapt wat er gezegd wordt.
  • Zorg voor een professioneeldocument zonder spelfouten. Zo kom je betrouwbaar over.
  • Gebruik begrijpelijk vakjargon om jouw autoriteitover te brengen op de klant.
  • Bedenk het volgende: waarom moet de (potentiële) klant zaken met jou doen en niet met een concurrent? Je whitepaper is geen informatiesheet dat door iedereen geschreven zou kunnen zijn. Hij laat duidelijk zien waar jouw bedrijfvoor staat en wat jullie uniek maakt. En dit alles dus zonder commercieel over te komen.
  • De opmaakvan je whitepaper is minstens zo belangrijk als de inhoud. Zorg daarom voor een professioneel design waarin alles samenkomt.

Je kunt jouw whitepaper ook laten schrijven

Bij een whitepaper schrijven komen dus veel dingen kijken. Dit is niet iets dat je in een uurtje doet en het is handig als je enige voorkennis hebt. Heb jij niet veel tijd of twijfel je aan je schrijf- of designvaardigheden? Geen paniek: je kunt ook een whitepaper laten schrijven. Samen met een deskundige neem je stap voor stap jouw bedrijf en strategie door waarna de whitepaper specifiek voor jouw bedrijf geschreven én opgemaakt wordt. Zo kom je zeker professioneel over en bespaar je ook nog eens veel tijd!