Google Ads inzetten voor je bedrijf: hoe doe je dat?

Google Ads is een advertentieprogramma van Google, dat de mogelijkheid biedt om aan de hand van zoektermen te adverteren. Dit betekent dat advertenties worden getoond tussen de zoekresultaten van Google. Als bedrijf is het wellicht wel interessant, om je hier eens in te verdiepen. Misschien vind je het een uitdaging om er zelf mee aan de slag te gaan, maar je kunt ook Google Ads uitbesteden, zodat je er verder weinig naar hoeft om te kijken. In dit artikel leggen we je uit hoe Google Ads werkt. 

Wat is Google Ads?

Wellicht is het je weleens opgevallen dat sommige bedrijven bovenaan de zoekresultaten van Google staan, met dikgedrukt het woord advertentie ervoor. Waarom dit is heeft te maken met twee factoren; de concurrentie en de kwaliteitsscore voor advertenties. Hoe meer concurrenten er zijn, des te meer je moet betalen voor een klik. 

Deze kwaliteitsscore wordt gemeten op basis van het klikgedrag en de relevantie. Google wordt met de dag slimmer en kan precies zien hoe relevant jouw advertentie is, met betrekking tot het zoekwoord én de achterliggende website. Wat erg belangrijk is voor de kwaliteitsscore, is hoeveel mensen er op jouw advertentie klikken ten opzichte van de advertenties van jouw concurrenten. Je kunt, net als op school, een score halen tussen de 1 en de 10, waar een 10 de hoogste en beste score is. Hoe hoger de kwaliteit, hoe minder je hoeft te betalen per klik. 

Op zich is het allemaal niet zo heel erg ingewikkeld, maar als je dit toch wilt uitbesteden, dan kun je bij Odiv heel goed terecht. Deze senior online marketing specialisten weten precies hoe ze deze klus moeten klaren en gaan graag met je in gesprek over de mogelijkheden. 

De kosten voor Google Ads

Om aan de slag te gaan met Google Ads dien je een Google account aan te maken, waarmee je je vervolgens kunt aanmelden. Je kunt binnen je account aangeven wat je maximaal wilt uitgeven per klik en je betaalt pas, als er ook daadwerkelijk wordt geklikt op jouw advertentie. Je kunt per dag een budget vaststellen, voor campagnes, zoekwoorden en advertenties. De CPC (kosten per klik) laten jou direct zien hoeveel klikken je ongeveer kunt verwachten voor het door jou ingevulde budget.  De kosten voor Google Ads zijn verschillend en variëren per website en branche en zelfs per dag. De door jou gemaakte kosten (de kliks) betaal je direct aan Google. Binnen jouw account kun je alle facturen keurig terugvinden, voor je eigen administratie. 

Wat kan het je opleveren?

Als je het goed aanpakt met Google Ads, dan kan deze manier van adverteren heel gunstig uitpakken voor jouw onderneming. De reden waarom je gaat adverteren, is hoogstwaarschijnlijk om mee klanten aan trekken, door ze te attenderen op jouw diensten. Waar je nu misschien 5 aanvragen binnen krijgt op de 100 bezoekers, is de kans groot dat dit zal gaan groeien als je start met adverteren. Stel dat die 5 klanten er 10 zouden worden op de 100, dan heb je dus een verdubbeling. Bereken voor jezelf hoeveel winst je binnenhaalt per klant en bepaal aan de hand daarvan, hoeveel je kan en mag spenderen aan het binnenhalen van een nieuwe klant. Hiermee bepaal je vervolgens het budget voor binnen je Google Ads account.

 

Succes met Google Ads!