Google Algoritme in 2019: Welke aanpassingen heeft Google gemaakt dit jaar?

Probeer jij de code des codes te kraken? Dan heb jij 25 oktober op het puntje van je stoel gezeten. Deze dag heeft namelijk Google aangegeven dat ze de grootste algoritme-update in vijf jaar hebben doorgevoerd. Dat betekent dat dit gigantische techbedrijf wijzigingen heeft aanbracht in meer dan een miljoen zoekopdrachten. Dit om zo betere resultaten te laten zien bij ingewikkelde zoekopdrachten. Maar wat betekent dit voor jou? Wij gaan het proberen uit te leggen, want die code is natuurlijk nog lang niet gekraakt. Lees jij mee?

Wijzigingen in het algoritme

Allereerst is het goed om te weten dat wijzigingen in het algoritme iets is dat Google elke dag doet. Het zijn kleine wijzigingen die niet direct voelbaar zijn in jouw bereikbaarheid. Maar eens in de zoveel tijd gooit Google de boel eens flink om. Het wordt vaak van tevoren aangekondigd. Zo ook deze wijziging. Maar wat betekent deze update, die ook wel bekend staat als de BERT-update.

Deze update zorgt ervoor dat context nog belangrijker wordt. De content moet dus steeds duidelijker en helderder worden gecommuniceerd, zodat de zoekresultaten nog beter aansluiten op de zoekvraag. Dit is niet alleen prettig voor websites, maar het lijkt vooral een logisch vervolg te zijn op een eerdere update, die van de voice-search. Doordat er steeds meer mogelijk is op het gebied van Google Assistant. Zo wordt de context van een zoekopdracht steeds belangrijker. Conclusie? Je teksten moeten antwoord geven op vragen, anders pakt Google ze niet op.

Waar kun je opletten om deze update door te voeren op je website?

  • Zorg voor een duidelijke structuur in je tekst, dit was natuurlijk al belangrijk. Maar het uitrollen van teksten lijkt steeds belangrijker te worden.
  • Geef antwoord in je content op belangrijke vragen, zodat Google jouw antwoord eruit pikt.
  • Zorg voor pagina’s die snel werken.
  • Werk aan je interne linkstructuur.

Investeer in een goede SEO-tekstschrijver

De content die je plaats op je website moet van steeds betere kwaliteit zijn. Waar je vroeger nog weg kwam met een tekst geschreven door iemand van de afdeling communicatie, moet je nu meer investeren in iemand die gespecialiseerd is in SEO. Kies daarom voor een goede SEO tekstschrijver, zoals te vinden via Webshuttle.nl. Hij of zij is gespecialiseerd in het enerzijds schrijven van interessante stukken en anderzijds weten zij SEO te integreren in deze stukken, zodat ze aantrekkelijk zijn voor Google en je doelgericht werkt aan jouw online bereik.