Een telefoonlijn, dat was hele lange tijd een soort eerste levensbehoefte voor een bedrijf. Zonder telefoonlijn was een bedrijf niet bereikbaar, en een bedrijf dat niet bereikbaar is, dat kan geen zakendoen. Tegenwoordig ligt dat anders. De manieren waarop we bereikbaar zijn, zijn erg veranderd. Het internet heeft ervoor gezorgd dat we elkaar veel gemakkelijker korte of langere berichten kunnen sturen. Fijn daarbij is dat dit 24 uur per dag kan, en je voor het doorgeven van informatie of het stellen van een vraag niet meer afhankelijk bent van de openingstijden van een bedrijf. En al blijft telefonische bereikbaarheid ook belangrijk, een echte telefoonlijn is daar lang niet altijd meer voor nodig.
We sturen liever een mailtje
Steeds meer mensen pakken niet meer zo snel de telefoon als ze contact willen zoeken met een bedrijf. Bellen, dat betekent vaak wachten, zeker als het om een groot bedrijf gaat, of meerdere keren je verhaal doen tot je de juiste persoon te pakken hebt. Dit geldt voor consumenten, maar ook voor business to business relaties. Bellen is niet altijd de makkelijkste manier om iemand te pakken te krijgen, omdat beide personen op hetzelfde moment ruimte moeten hebben om elkaar te spreken. Steeds vaker wordt ervoor gekozen om een mailtje te sturen, op een moment dat de verzender goed uitkomt. Of dit nu onder werktijd is of desnoods midden in de nacht, dat maakt niets uit. De ontvanger opent en beantwoordt het namelijk op zijn beurt weer op een moment dat voor hem goed schikt.
Ideaal, toch? Zeker. Met de komst van e-mail en andere manieren om elkaar digitaal te kunnen spreken, is het aantal telefoongesprekken dat we voeren fors afgenomen. Maar dat betekent nog niet dat we onze telefoon nooit meer gebruiken. Elkaar even bellen kan prettig en belangrijk zijn. Het werkt vaak sneller, doordat je direct kunt reageren op wat de ander zegt, en bovendien is in een stem vaak meer nuance te horen dan dat er in een mail te lezen valt.
Telefonische bereikbaarheid zo flexibel mogelijk
Om zo flexibel mogelijk telefonisch bereikbaar te zijn, stappen veel bedrijven van hun vaste telefoonaansluiting over op VoIP. Dit is een andere manier van bellen, er wordt geen vaste lijn meer gebruikt, maar als gebruiker merk je hier weinig van. Door te bellen via internet wordt een bedrijf een stuk flexibeler, en hoeft er nooit meer iemand de hele dag op kantoor te zitten om de vaste telefoon aan te nemen. Dat kan vanaf nu namelijk op iedere plek waar internet aanwezig is, net zoals er ook gemakkelijk voor kan worden gekozen om binnenkomende gesprekken door te verbinden naar medewerkers van bepaalde afdelingen, waar zij zich ook bevinden. De gesprekken blijven hetzelfde, de manier waarop zij worden afgehandeld en tot stand komen, die verandert.