Als ondernemer wil je gevonden worden. Vroeger zorgde je er dan voor dat je in de Telefoongids en, nog belangrijker, in de Gouden Gids opviel, tegenwoordig moet je op Google een zo hoog mogelijke ranking zien te bereiken. Hoe hoger de ranking, hoe beter je gevonden wordt. Maar hoe zorg je er nu voor dat je bedrijf hoog in Google komt?
SEO
SEO, ook wel Search Engine Optimization, is een krachtige tool om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te komen. SEO is kort gezegd een middel om teksten zo te optimaliseren dat Google (of een andere zoekmachine) ze herkent als origineel en relevant. Daarvoor moet een tekst aan bepaalde voorwaarden voldoen, het is dus goed om je teksten altijd door een schrijver te laten maken die bekend is met SEO. Heb je eigen teksten? Laat deze dan even checken en optimaliseren. Dit is vaak een kleine moeite en zorgt ervoor dat je hoog in de organische zoekresultaten kunt komen, en dat kost je dan niets.
SEA
SEA is de commerciële tegenhanger van SEO en staat voor Search Engine Advertising, ook wel zoekmachine-marketing genoemd. Hiermee koop je advertentieruimte in de zoekresultaten van Google (of een andere zoekmachine), waardoor je boven de gewone zoekresultaten komt te staan. Je kunt hier natuurlijk zelf mee aan de slag, maar dan kan het je veel geld kosten en weinig opleveren. Zoekmachine adverteren doen namelijk veel ondernemers, dus het is goed om na te denken over een bepaalde campagne.
Schakel een specialist in
Marketing, en al helemaal zoekmachine-marketing, is een vak apart. De markt verandert snel en dus ook de technieken om succesvol te adverteren. Daar komt bij dat Google zijn algoritmes nog wel eens aanpast en je marketingactiviteiten dus mee moeten kunnen bewegen. Overweeg daarom dus eens om een expert in de arm te nemen, die verstand heeft van online marketing. Het is helemaal een pre als die expert kennis heeft van jouw vakgebied. Zo heeft een advocatenkantoor het meeste aan een expert in online marketing voor advocaten, en niet aan iemand die verstand heeft van, pak ‘m beet, retail. Je doelgroep bepaalt dus ook mede je strategie en een expert kan daar perfect met je over meedenken!