Hoe maak je een goede infographic?

Een infographic is een ontzettend veel gebruikte en succesvolle marketingtool. Je kunt door het inzetten van beeldmateriaal in combinatie met bepaalde woorden binnen enkele seconden duidelijk maken wat je nu exact bedoelt. Bij uitstek geschikt voor bijvoorbeeld een bushokje of grote reclamezuil langs de kant van de weg. Dit zijn vaak plekken waar je doorgaans niet langer dan een paar seconden de tijd hebt om bepaalde informatie tot je te nemen. Door het gebruik van beeld, zorg jij ervoor dat je de boodschap helder en duidelijk kunt overbrengen. Maar wat is nu het geheim van een goede infographic? Hoe maak je er één en nog belangrijker, hoe maak je een goede infographic?

Ontwerp

Alles valt en staat met het ontwerp. Zorg ervoor dat het geheel goed en overzichtelijk is en in de stijl van wat je daadwerkelijk wilt vertellen. Een infographic maken over bijvoorbeeld het milieubewust laten worden van mensen, maak je niet in allerlei felle kleuren. Houd het ‘clean’ zoals ze dat zo mooi noemen. Hierdoor zorg je dat het geheel rustig oogt, waardoor de informatie die jij wilt vertellen met je infographic overzichtelijk en duidelijk op de lezer overkomt. Daarnaast is ook de keuze voor het lettertype van essentieel belang. Het moet immers ook van een redelijk afstand goed te lezen zijn. Trek de aandacht met een uitdagende titel, zodat je de lezer triggert verder te ontdekken van jouw infographic allemaal te bieden heeft. 

Inhoud

Naast het ontwerp, is de juiste inhoud natuurlijk essentieel voor een goede infographic. Je wilt immers een boodschap overbrengen. Dit doe je door een logische opbouw te hanteren. Dat wil zeggen, zoals we ook hierboven reeds hebben benoemd, dat je begint met een pakkende titel. Op deze manier trek je direct de volledige aandacht. Vervolgens geef je in een combinatie van bepaalde steekwoorden of zinnen, samen met afbeeldingen of grafieken aan wat je exact wilt vertellen. Uiteindelijk sluit je het geheel af met een conclusie, zodat de lezer weet wat er met deze informatie kan worden gedaan. Door het verhaal sluitend te maken, is de kans dat het blijft hangen en het uiteindelijke doel bereikt bij de lezer het grootst.