In 5 stappen goed gevonden worden op de juiste Zoekwoorden

SEO staat natuurlijk voor Search Engine Optimization. Het optimaliseren van je website door middel van de juiste zoekwoorden te gebruiken. Die zoekwoorden worden weer door potentiele kopers of deelnemers ingetypt op Google en voila! Jouw bedrijf staat op nummer 1. Althans, dat is wat we willen. In deze blog geven we jou een 5 stappenplan om goed gevonden te worden op basis van de juiste zoekwoorden.

Zoekwoorden kun je zien als het woord of de woorden die je gebruikt wanneer je iets op zoekt op Google. Wil je bijvoorbeeld weten hoe je een gebakken ei bakt? Dan ga je naar Google en typ je in: hoe maak ik een gebakken ei? Soms zeggen we alleen: gebakken ei en dan weet Google, waarschijnlijk wil hij of zij een gebakken ei maken. Met als resultaat dat je linksom of rechtsom allemaal recepten in de zoekresultaten krijgt. Het zoekwoord was gebakken ei en je komt uit op de juiste websites voor gebakken eieren. Zo werkt SEO in het kort. 

Staat het zweet je ondertussen op het voorhoofd? Je kan er ook voor kiezen om een online marketing bureau in te schakelen. Zij kunnen dan het complete stuk van SEO, zoekwoorden en optimalisatie voor je uithanden nemen. 

1. Logisch nadenken 

Misschien wel de eerste stap die kunt zetten is logisch nadenken. Het lijkt een open deur, maar ga maar eens met een wit vel voor je neus zitten en schrijf alle logische zoektermen op die passen bij jouw onderneming. Hiervoor kun je ook gebruiken: wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe. Deze woorden worden vaak gebruikt in een zoekterm of zoekvraag.

2. Gerelateerde zoekopdrachten en suggesties 

Als je nu bij Google een zoekvraag of term vanuit je brainstorm typt dan gaat Google jou ook suggesties geven. Deze suggesties zijn op basis van heel veel zoekwoorden en -termen die door de jaren heen zijn ingetypt. Doe dus hiermee je voordeel en schrijf ook deze allemaal op! 

3. Wat doet de concurrentie?

Ook een hele belangrijke vraag: want wat doet de concurrentie nu precies? Door te gaan kijken welke zoekwoorden je concurrenten gebruiken, kun je zien of je hiermee wilt concurreren of dat je juist kiest voor zoekwoorden die veel worden gebruikt, maar waar de concurrentie nog minder hoog is. 

4. Gebruik tools

Er zijn online heel veel tools te vinden, ook van Google zelf, waarmee je kunt kijken hoe goed een zoekwoord scoort en wat de concurrentie. Een zoekwoord dat hoog scoort met een lage concurrentie is goud waard. Die zoekwoorden wil je het liefst gebruiken zodat je snel kan scoren. 

5. Integreer de zoekwoorden 

Als je een lijst hebt met zoekwoorden die interessant kunnen zijn voor jouw onderneming dan wordt het tijd om deze zoekwoorden ook daadwerkelijk te gaan integreren in je website. Dit kun je doen door blogs te schrijven, maar ook in de pagina’s die er al zijn kun je zoekwoorden gaan integreren. Hier zitten wel wat regels aan. Denk bijvoorbeeld aan één zoekwoord per pagina. Een plug-in dat je hierbij kan helpen is Yoast