Kun je een telefoonabonnement altijd maandelijks opzeggen?

Bij het afsluiten van een telefoon abonnement is het altijd belangrijk om je goed in te lezen waar je eigenlijk aan begint. Veel mensen vergeten bijvoorbeeld om bij het tekenen van een contract of abonnement zich eerst goed te verdiepen in de kleine lettertjes. Zo weet je dus eigenlijk niet waar je precies wel, of juist geen recht op hebt. Denk bijvoorbeeld an het opzeggen van je abonnement. Het afsluiten is zo gedaan, maar waar moet je eigenlijk rekening mee houden als je het abonnement op wil zeggen? En kan dit maandelijks, of moet dit aan het eind van het jaar? Wij sommen de belangrijkste zaken voor je op.

Hoe lang zit ik aan een abonnement vast?

Hoe lang je minimaal aan een contract vast zit, is totaal afhankelijk van jouw contract. Vaak is dit 1 of maximaal 2 jaar. Deze abonnementen verlengen zichzelf hierna automatisch, anderen kun je na afloop van het contract (maandelijks) opzeggen. Elke aanbieder moet zich echter houden aan de regel dat een telefoon abonnement niet langer mag duren dan maximaal 2 jaar. Er moet dan wel een reden zijn waarom het abonnement deze lengte heeft: denk bijvoorbeeld aan een fikse korting. Het abonnement is dan wel goedkoop, maar je zit er wel voor een langere periode aan vast.

Het abonnement doet niet wat het belooft

Als je je abonnement wil opzeggen omdat het simpelweg niet goed werkt of niet doet wat het belooft, dan zijn er heel wat andere regels die gelden. Op dat moment is jouw telefoonprovider namelijk verkeerd bezig en zijn er juridische stappen die je zou kunnen zetten.

Vraag altijd om een bevestiging van jouw opzegging

Vraag om een bevestiging van opzegging

Bij het afsluiten van een abonnement is het belangrijk om het bedrijf waar je het abonnement had lopen, te vragen om een bevestiging van jouw opzegging. Dit is verstandig om te doen omdat er anders achteraf onenigheid zou kunnen ontstaan over hoe, wat, wanneer en óf het abonnement überhaupt pas is opgezegd. Als de provider jou namelijk nog maandelijks een factuur stuurt en jij hem niet betaald onder het mom van: “ik heb dit abonnement opgezegd”, maar dit staat niet zwart op wit en je kunt dit niet bewijzen, dan is de kans groot dat je deze bedragen alsnog moet betalen. Kortom, zorg dus voor een bevestiging!

Contracten voor onbepaalde tijd

Charlotte Pavillon, hoogleraar consumentenrecht aan de Rijksuniversiteit Groningen, sprak in een internet met het Parool over contracten van onbepaalde tijd. “Contracten voor onbepaalde tijd kun je maandelijks opzeggen”. Vaak is er wel een minimale termijn van 6, 12 of 24 maanden, maar daarna is het aan de consument om dit contract op te zeggen. Het is wel belangrijk om rekening te houden met een opzegtermijn van een volle maand.

De gouden tip

Een gouden tip van het Nibud (budgetvoorlichtingsdienst) is: “zeg het abonnement bij het afsluiten al op”. Zo voorkom je dat een abonnement automatisch verlengd wordt en zit je nergens aan vast. Zo dwing je jezelf ook niet om te onthouden wanneer je het abonnement opzegt, met het daarbij behorende risico dat je dit ook kunt vergeten en vervolgens opgezadeld wordt met kosten die je eigenlijk niet wilde maken.