Het internet bestaat tegenwoordig uit oneindig veel links. Wie naar jouw website linkt en op welke manier dit gebeurd, is erg belangrijk voor de positie van jouw website in zoekmachines. Hoe beter deze positie is, hoe meer verkeer er zal ontstaan op je website. Als je niet zeker weet waar je moet beginnen als het aankomt op linkbuidling, lees dan snel verder! Wij zetten 7 eenvoudige manieren van linkbuilding op een rij.
1. Maak een blog
Met een blog creëer je op consistente basis inhoud. Deze inhoud zorgt voor zowel interne als externe links. De inhoud is namelijk jouw grootste troef. Als de inhoud origineel en duidelijk is, zullen andere websites naar jouw website linken. Belangrijk is wel om je blog in leven te houden. Schrijf regelmatig berichten. Dit zal ervoor zorgen dat jouw blog na verloop van tijd autoriteit krijgen.
2. Vraag om backlinks
Ben je een beginner in linkbuilden? Dan is dit een goede eerste stap! Trek je stoute schoenen aan en vraag collega’s, vrienden, familie, partners of klanten die een blog of site hebben naar een backlink. Een backlink is een link van een andere website naar jouw site. Je moet er wel op letten dat je niet allemaal random backlinks aanvraagt. Het is belangrijk dat de backlinks afkomstig zijn uit dezelfde niche, anders heeft het geen zin of kan het zelfs averechts werken. Lijkt dit je toch ingewikkeld? Dan kan je linkbuilding uitbesteden voor je bedrijf.
3. Bouw relaties op
Voor een goede linkbuilding moet je sterke relaties opbouwen. Er zijn gelukkig talloze manieren om nieuwe contacten op te bouwen. Denk hierbij aan niche-gerelateerde communities zoals forums, blogs of sociale groepen. Probeer in deze groep op een relevante manier bij te dragen aan discussies. Door actief deel te nemen aan deze online communities, krijg je niet alleen goede backlinks, maar heb je ook altijd toegang tot het nieuws uit de branche.
4. Weet wat nu scoort
Ben je begonnen aan het maken van een stuk content? Google dan eerst op je zoekwoorden om te kijken wat er nu in Google scoort. Zoek vervolgens een gat in het aanbod. Je linkbuilding campagne wordt een stuk makkelijker als je een uniek stuk content hebt, iets wat opvalt, of wat het onderwerp op een manier bespreekt wat nog niet gedaan is. Het is dus ook handig om in te haken op de actualiteit. Zo kan jij meeliften met een hype of het nieuws!
5. Maak jezelf zichtbaar op startpagina’s en directories
Zorg dat er op strategisch uitgezochte plekken informatie over jou en jouw content te vinden is. Google geeft nog steeds veel waarde aan kwalitatief goede startpagina’s. Meld jouw website daarom aan bij een van deze startpagina’s. Wel is het belangrijk om je aan te melden in een bepaalde niche. Mocht je het toch lastig vinden, kun je altijd een marketingbureau inschakelen. Laat je bij Sector7 Media informeren over de mogelijkheden!
6. Blijf op de hoogte van de trends
De Google algoritmes veranderen erg vaak. Het is daarom erg handig om op de hoogte te blijven van de trends.
7. Content linken met share-buttons
Maak het mensen makkelijk om naar jouw content te linken door share buttons bij je artikelen te plaatsen of op de pagina’s de meest interessante informatie.