Netflix verlaagt beeldkwaliteit met 25%: hoe zit dit?

Door de coronacrisis zitten veel mensen thuis (lees: vrijwel iedereen). Dat beekent dat er gezocht wordt naar creatieve oplossingen om je niet te vervelen en je tijd zo interessant mogelijk in te delen. Het zal je vast niet verbazen dat Netflix nu hoogtijdagen kent en veel mensen aan het bingen zijn geslagen. Minder dan een maand geleden maakte Netflix bekend dat zij haar beeldkwaliteit tijdelijk met 25% zal verlagen, en Youtube volgde al snel. Benieuwd waarom het bedrijf deze keuze maakte en wat voor gevolgen dit voor jou als kijker gaat hebben? Lees gauw verder. 

De reden

De grootste reden waarom de grote streamingdienst en Youtube dit wilden doen is omdat ze overbelasting van het Europese internet willen voorkomen. Doordat iedereen verplicht in zelf-isolatie zit, zal er veel meer online content gekeken owrden en zal dit redelijk snel kunnen leiden tot overbelasting. Maar niet alleen daardoor, ook omdat er veel meer thuis gewerkt moet worden (waarbij vaak gebruik gemaakt wordt van videobellen, bijvoorbeeld door Skype of Zoom), zal dit veel data kosten en veel vragen bijvoorbeeld je persoonlijke sim only abonnement. De Europese Commissie heeft daarom aan Netflix en Youtube gevraagd hun kwaliteit te verlagen, om de doorvoer van data aan te passen – iets waar ze gehoor aan gegeven hebben door hun beeldkwaliteit te verlagen. 

Dit ga je er precies van merken 

Of je nu alleen maar series kunt kijken bij Netflix die heel pixelig zijn? Nee, zeker niet. Normaliter kun je bij Netflix films en series in standaard kwaliteit kijken, maar ook in Full HD (1080p) maar ook in Ultra HD (4K). Deze vormen van kijken kosten veel meer data dan wanneer films en series gekeken worden in standaard kwaliteit. 

Hoe jij een film of serie streamt, is niet enkel afhankelijk van Netflix, maar ook van jouw apparaat en internetverbinding. Om de snelste internetverbinding te hebben kun je het beste verschillende internet abonnementen vergelijken. De verwachting van experts is dat je als consument eigenlijk niets gaat merken van de verandering van Netflix. Dat heeft te maken met compressietechnieken (een vrij ingewikkeld en technisch verhaal, maar zie hier voor meer uitleg). Toch zullen de veranderingen ervoor zorgen dat de bandbreedte die Netflix nu verbruikt van het huidgie Europese internet zal afnemen met 25%. 

Statement van Netflix

Naar aanleiding van de maatregelen van Netflix bracht een woordvoerder van het bedrijf het volgende statement naar buiten: “ Naar aanleiding van de gesprekken tussen Eurocommissaris Thierry Breton en Reed Hastings met het oog op de buitengewone uitdagingen die het coronavirus met zich meebrengt, heeft Netflix heeft besloten om de bitrates van streams in Europa gedurende 30 dagen te gaan verlagen. Wij schatten dat dit het Netflix-verkeer op de Europese netwerken met ongeveer 25 procent vermindert en tegelijkertijd een goede kwaliteit service voor onze abonnees garandeert.”

De maatregelen zijn momenteel ingesteld op 30 dagen, maar de verwachting is dat deze verlengd zullen worden naar een langere termijn. Ook is het nog niet bekend of de maatregelen per (Europees) land zullen verschillen. Uiteraard zullen we de lezers van Internetpedia proberen op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen.