Online leads genereren via je eigen website!

Sinds de aanvang van het ‘coronatijdperk’ schieten de groeipercentages voor webwinkels de pan uit. Maar het zijn niet alleen de webwinkels die hier nu van profiteren: ook zakelijke websites zien meer aanvragen / leads binnenkomen, steeds meer gaat online!

Nu is het besef de laatste jaren al gegroeid dat het online leads genereren een mooie haalbare kaart is. Maar wanneer ik kijk naar mkb-websites, dan is het nog steeds zo dat veel van deze websites meer lijken op een online visitekaartje dan op een ‘leadmachine’. Veel van deze websites zijn nog zo lek als een mandje als het gaat om online leads werven.

 

Tips voor leads genereren via de eigen website

Juist voor die mkb-organisaties die ook meer willen profiteren van online leads genereren (wat meestal stukken goedkoper is dan een dure accountmanager) is dit artikel geschreven. Een aantal mooie tips om nu écht aan de slag te gaan met online leads genereren.

5 tips om van je zakelijke website een online leads genererende website te maken!

1: Leads genereren begint met een online marketingstrategie

Meer online leads genereren via de eigen zakelijke website begint bij het maken van een slimme online marketingstrategie. Vaak wordt de fout gemaakt om deze stap over te slaan en zo wordt vaak de bedrijfsstrategie gelijkgesteld aan de online strategie. Maar deze twee zijn niet gelijk.

Op internet gelden andere regels. Omdat internet als kanaal veel transparanter is, is het juist daarom belangrijk om de juiste focus te kiezen. Daarom is het niet handig om te kiezen wat iedere aanbieder kiest: het is juist belangrijk om je te onderscheiden. Een succesvolle marketingstrategie bevat dan elementen als:

  • Luwte
  • Niche
  • Onderscheidend vermogen (wat doen jullie echt anders dan jullie collega-bedrijven?)
  • Goed zoekvolume
  • Specialistisch karakter

2: Kies de beste kanalen voor leads genereren

Op internet bestaan vele kanalen voor het genereren van kwalitatieve bezoekers. Het is zeer de moeite waard om tijd te steken in het vinden van de meest passende kanalen voor jullie website / bedrijf als het gaat om het genereren van leads. Hier een aantal opties:

  • Organische vindbaarheid (gevonden worden via Google / niet-betaald / redactioneel)
  • Online persberichten versturen
  • Google Ads adverteren, diverse vormen
  • Affiliate marketing
  • Via social media: LinkedIn, Facebook en Twitter
  • En nog meer…

Kies voor het kanaal met de hoogste slagingskans! Je Google Analytics-account kan hier zeer behulpzaam bij zijn. Welk kanaal brengt de meest kwalitatieve bezoekers? (Kijk eens bij gemiddelde sessieduur / bouncepercentage / doelconversiepercentage.)

Organische vindbaarheid voor online leads

Uit mijn ruim 14 jaar ervaring als online groeiconsultant kan ik zeggen dat organische vindbaarheid (dus via zoekmachines zonder te betalen per klik) vaak de meest kwalitatieve basis is. Alle andere kanalen kunnen uitstekend dienen ter aanvulling, maar in de praktijk is zichtbaar dat de meeste aanvragen voor mkb-bedrijven komen via het organische kanaal (SEO).

3: Inrichten website voor organische vindbaarheid

In dit artikel ga ik uit van online leads genereren via de eigen website met organische vindbaarheid als basis (SEO), puur omdat dit kanaal vaak het meest kwalitatief is. Alle andere kanalen kunnen er prima bij, maar ik leg nu de focus op het kanaal waarvan wij zien dat dit vaak als beste (basis) werkt.

Leads genereren via slimme trefwoordclusters

Goed gevonden worden in Google / zoekmachines betekent een vertaalslag maken naar jullie aanbod (eventueel al aangescherpt tijdens het opstellen van de internetmarketingstrategie) naar passende zoekwoorden. Belangrijk hierbij is dat er dan vooral gekeken wordt naar de volgende aspecten:

  • De kwalitatieve klik met jullie business
  • De haalbaarheid om ook echt hoog in Google te kunnen komen
  • De concurrentie (hoe druk is het in een segment)
  • Landingspagina’s
  • Het zoekvolume

Het is handig om zoekwoorden te kiezen waarbij de concurrentie niet te groot is, zodat het met mooie content en wat linkbuilding mogelijk is om in de top 10 te komen.

Zodra het helder is wat de beste zoekwoorden voor jullie bedrijf zijn (rekening houdende met de net genoemde aspecten), dienen er per trefwoordcluster landingspagina’s te worden gemaakt. Een landingspagina is een pagina voor Google en voor jullie toekomstige leads. In een trefwoordcluster komen niet alleen de belangrijkste zoekwoorden aan bod, maar ook alle omringende zoekwoordcombinaties.

4: Leads genereren door de effectiviteit van je website te verhogen

Online effectiviteit, ook wel ‘conversie optimalisatie’ genoemd, betekent het optimaliseren van conversiegedrag (een actie: een aanvraag, een ingevuld online formulier, een belletje etc.).

Iedere bezoeker die zo’n actie onderneemt, is een conversie. Dus alles in de website mag de functie hebben om van bezoekers leads / klanten te maken. De bezoeker snapt waar het over gaat, wordt geïnteresseerd om verder te lezen, om uiteindelijk te converteren. Zeer belangrijk bij online leads genereren. Ingrediënten die hiervoor zorgen:

  • Bied ‘over de streep-trekkers’ aan (iets waardevols om te binden).
  • Zorg voor topdesign.
  • Spreek de doelgroep aan.
  • Maak duidelijk wat de USP’s zijn (liefst circa 4 op een prominente plaats).
  • Doseer de online content (leesbaar / mooi verdeeld).
  • Zorg voor aantrekkelijke navigatie-items.
  • Maak duidelijk wat de propositie is.
  • Hanteer mooie CTA’s (calls to action) (liefst op iedere pagina).
  • Bouw aan overtuigingskracht (verkoop gaten, geen boren).
  • Zorg voor de perfecte (intuïtieve) mimiek.
  • Vertel de bezoeker wat hij moet doen.
  • Richt je op kwalitatieve bezoekers (langere sessieduur / lager bouncepercentage).

Dit zijn slechts een aantal aspecten die ervoor moeten zorgen dat jullie website zich gaat manifesteren als een top online leadgenerator.

5: Optimaliseer het proces van leads genereren

Zodra de (vernieuwde) nieuwe website online staat en de bezoekersstromen zich aanmelden, is het van groot belang om dit proces van leads genereren te optimaliseren. Sommige landingspagina’s werken prima, andere helemaal niet. Sommige producten / diensten worden heel veel aangevraagd, andere niet. Via diverse SEO- / statistiekensoftware ontstaat een zeer goed beeld van de huidige situatie.

Online kengetallen voor optimalisatie

In zo’n optimalisatie kijk ik bij onze opdrachtgevers altijd naar commerciële gezondheidskengetallen:

  • Bouncepercentage= hoeveel bezoekers bezoeken maar één pagina?
  • Gemiddelde sessieduur= hoe langer, des te hoger de kans op een conversie?
  • Gemiddeld conversiepercentage= hoeveel aanvragen per 1.000 bezoekers?
  • Kengetallen per bestemmingspad= welke pagina’s scoren goed / welke niet?
  • Posities= welke posities worden behaald in Google?
  • Locatie= waar komen de leads vandaan? Landen / provincies?

Volg deze tips en het online leads genereren kan echt beginnen. Heb je hulp nodig? Kijk dan op de website van marcobouman.com. Marco Bouman is online groeiconsultant en schrijver van dit artikel.

Succes.