Organiseer je werkruimte voor een maximale efficiëntie

Een goed geordende en opgeruimde werkruimte maakt aan een bureau werken (ook thuis) veel aangenamer. In feite verbetert ordelijkheid niet alleen het comfort en het leven van de werknemers, het heeft ook invloed op hun productiviteit. 

In bedrijven, maar ook  met telewerken zijn we echter nog steeds geneigd het belang van een goede bureau-opstelling te onderschatten. Je kunt altijd een optimale werkplekanalyse verrichten maar onze tips voor een aangename werkomgeving zullen je al op het goede pad gidsen.

Kies een juiste belichting

Je kunt jezelf van nuttig comfort voorzien door je bureau te organiseren. Ontvangt je werkruimte weinig licht van buiten? Op welk uur van de dag werk je? Voorzie jezelf van een lamp die op je bureau om vermoeidheid op het werk te voorkomen. Om dezelfde reden is een aangepaste bureaustoel nuttig om rugpijn te voorkomen en zo de productiviteit te verhogen.

Netheid op het werk behouden door schoonmaak

Je bureau georganiseerd houden heeft alles te maken met netheid. In een open ruimte maken koffiekop ringen en broodkruimels misschien niet de beste indruk. Het onderhouden van een schone werkruimte is dus van cruciaal belang, ongeacht je profiel, als je geen vernederend etiket wilt krijgen.

Organiseer je computerbureau!

Nu het meeste van je werk online gebeurt, moet je het bureau van je computer en je postvak organiseren zoals je je fysieke werkruimte zou organiseren. Verzorg je bestanden door ze in mappen en submappen te scheiden. Gooi kladjes weg en maak de prullenbak regelmatig leeg, en kies een beeldscherm-achtergrond, die stressvrij werken aanmoedigt. Dit zijn allemaal regels die je moet volgen om je professionele efficiëntie te verhogen!

Stress op het werk kun je met behulp van planten verminderen

Je kunt je bureau ook organiseren door de indeling ervan te veranderen, dus waarom zou je die niet gebruiken om een ontspannen sfeer te stimuleren? Je kunt efficiënter werken door een groene plant, een foto van je kinderen of een Japanse tuin te hebben om je professionele stress te helpen verminderen. Onderzoek toont aan dat planten zowel tot welzijn als tot productiviteit kunnen bijdragen.

Ruim op om tijd te besparen

Het niet kunnen vinden van een cruciaal post-it briefje, minutenlang zoeken naar een belangrijk document, of het niet kunnen vinden van een geschikte balpen dragen allemaal bij tot irritatie op de werkplek. Deze problemen zorgen ervoor dat tijd verloren gaat en de productiviteit daalt. Het is onmogelijk productief te zijn als je bureau vol ligt met papierwerk en apparatuur.

Leg alles systematisch op zijn plaats, en voorzie je spullen van etiketten op basis van datum en onderwerp. Bovendien kun je je bureau indelen in werkzones volgens de vervaldata van documenten, hun mate van urgentie, of hun voortgang. Of het nu gaat om sorteerders, een pennenbakje, archiefkasten, ladeblokken, of opbergdozen, bureaubenodigdheden kunnen je helpen slim te sorteren zodat je altijd vindt wat je nodig hebt.