De online markt is nog nooit zo bruisend geweest. De campagnes vliegen je om de oren. Dat lijkt heel positief en dat is het misschien ook wel. Toch maakt dit het voor marketeers er niet echt gemakkelijker op. Zij staan onder steeds hogere druk om te presteren. Ze moeten de concurrent de baas blijven terwijl het steeds lastiger wordt om innovatief te werk te gaan.
Gelukkig staat men niet volledig in het duister. Er zijn namelijk ook weer heel wat innovatieve strategieën bedacht om zo campagnes te lanceren die meer impact maken en de concurrentie te boven blijven. Marketing Automation is bijvoorbeeld tegenwoordig een zeer belangrijke tool. Dat geldt ook voor Ommichannel. Maar wat is dit precies? En waar dient het voor? Hoe helpt dit om innovatievere marketingcampagnes te kunnen lanceren? Dit is het antwoord op al jouw vragen!
Wat is Marketing Automation?
Het woord Marketing Automation doet al een beetje verraden waar dit voor staat. Dit is namelijk een technologie die wordt toegepast om marketingprocessen en andere belangrijke campagnes automatisch te beheren. Dat is heel belangrijk. Door de jaren heen zijn we namelijk steeds meer gaan doen. Inmiddels bestaan veel marketingstrategieën uit het gebruik van meerdere kanalen. Dat betekent ook dat het heel veel tijd kost om dit allemaal netjes te onderhouden.
Met behulp van Marketing Automation zorg je er voor dat jouw marketingstrategieën in goede banen blijven lopen. Zonder dat je hier zelf 24/7 bovenop moet zitten. Hierbij laat je bijvoorbeeld automatisch berichten via internet en social media publiceren.
Marketingautomatisering moet niet gezien worden als alternatief voor marketingstrategieën, maar dient ter versterking hiervan. Het zorgt er voor dat men minder kwijt is aan het uitvoeren van deze strategieën. Door zowel de online marketingcampagnes als de verkoopactiviteiten te automatiseren, wordt de efficiëntie hiervan gemaximaliseerd. Op de lange termijn bespaar je ook kosten en levert het meer op. Werknemers hoeven zich niet meer bezig te houden met herhalende taken die ook automatisch uitgevoerd kunnen worden, maar hebben hun handen vrij om andere problemen aan te pakken.
Wist je dat het gebruik van Marketing Automation software ook kan helpen om de efficiëntie van een campagne te meten. Met behulp van de verschillende tools ontdek je hoe goed een campagne loopt, waar er nog steekjes blijven liggen en hoe je dit verder kunt optimaliseren.
Alles wat je moet weten over Ommichannel
Ook Ommichannel wordt vaak gebruikt om de concurrentie de baas te blijven en de marketingcampagnes efficiënter samen te stellen. Maar wat is dit precies?
Ommichannel is de vervolgstap op Multichannel. Hierbij draait alles om het creëren van de ultieme ervaring voor de klant om zo de customer journey te optimaliseren. Alle acties dienen op elkaar te zijn afgestemd. Hierbij wordt bovendien ook geen onderscheid meer gemaakt tussen het kanaal dat de potentiële klant gebruikt. Het maakt niet uit of hij een krant openslaat of een online campagne voorbij ziet komen. De ervaring dient altijd hetzelfde te zijn.
Bij Ommichannel wordt data geanalyseerd en de customer journey vastgelegd om zo het juiste contact te kunnen realiseren. Vervolgens zal met behulp van bijvoorbeeld Marketing Automation software gewerkt worden aan een vaste en herhaaldelijke strategie om zo alles uit jouw marketingcampagne te kunnen halen.