Tv abonnementen vs. streamingdiensten: dit zijn de cijfers

Wereldwijd verkiezen steeds meer mensen een abonnement op een streamingsdienst, zoals Netflix, Film 1 of Amazon Prime Video. De verwachting dat ‘on demand’ video’s en series de traditionele kabeltelevisie zou gaan inhalen, leefde al langer. Maar onderzoek van de Motion Picture Association of America (MPAA) heeft aangetoond dat dit sinds afgelopen jaar ook echt zo is. Hoe dat precies zit, vertellen wij je in dit artikel!

Minder kabel tv

De cijfers in het rapport winden er geen doekjes om. 2018 was het kantelpunt in deze ontwikkeling die er al jaren aan zat te komen. Het aantal abonnementen op streamingdiensten was in 2018 voor het eerst hoger dan het aantal abonnementen op de kabeltelevisie. Wereldwijd hadden 613,3 miljoen mensen een abonnement op streamingsdiensten zoals Netflix. Slechts 556 miljoen mensen hadden nog een kabel tv- of een internet en tv-abonnement.

Streamingsdiensten populair

Het is niet zo dat kabeltelevisie enorm in populariteit daalt. Het aantal abonnees is maar twee procent minder dan het jaar daarvoor. Maar uit de cijfers valt wél op te maken dat steeds meer mensen naast hun tv-abonnement óók nog een abonnement op een streamingsdienst nemen. Dat aantal is in 2018 namelijk met 27 procent aanzienlijk gestegen ten opzichte van 2017.

Iptv-abonnementen stijgen

Overigens moet er bij deze cijfers nog wel een kanttekening worden gemaakt. Naast de traditionele kabeltv zijn er namelijk ook nog zo’n 500 miljoen mensen die televisie kijken via satelliet en iptv-verbindingen. Dus in totaal zijn er nog wel één miljard tv-abonnementen wereldwijd en dat is dus nog ruim meer dan het aantal abonnementen op streamingdiensten. Bovendien neemt het aantal iptv-abonnementen ook enorm toe.

Streamen is goedkoper

Maar het aantal abonnementen op videostreamingdiensten stijgt het hardst. Als deze trend doorzet, is het mogelijk dus nog maar een kwestie van jaren tot er écht meer ‘on demand’ kijkers zijn dan traditionele televisiekijkers. En dat is niet zo gek ook, want streamingdiensten zijn over het algemeen een stuk goedkoper. Ook dat komt naar voren in het rapport.

Hogere omzet kabel-tv

De omzet van alle kabel-tv-abonnementen over heel de wereld, bij elkaar, was omgerekend zo’n 100 miljard euro. En hoewel er minder abonnees waren, was dat toch 8 miljard euro meer dan een jaar eerder. Terwijl videostreamingdiensten in 2018 met 35 miljard euro slechts een derde van dat aandeel opleverde. Overigens worden daarbij de kosten voor een internetabonnement niet in meegenomen. Naast de maandelijkse abonneekosten die men heeft aan de streamingdienst zelf, moet er natuurlijk ook WiFi in huis zijn om de films en series mee te kunnen kijken.

Nationale cijfers

De wereldwijde trend wordt ook op kleinere schaal door nationaal onderzoek bevestigd. Skoep Nieuws onderzocht in opdracht van Spreekbuis.nl (medianieuwssite die wordt ondersteund door onder andere AVROTROS, Omroep Max, KRO-NCRV) of Nederlanders liever naar Netflix kijkt, of naar kabeltelevisie. Twee derde verkoos streamingdiensten boven de kabel-tv. Met name omdat de reclameblokken op televisie voor veel ergernis zorgen. Maar ook omdat de series op Netflix van hoge kwaliteit vinden. De 33 procent die wel voor kabeltelevisie koos, deed dat omdat ze de nieuws- en achtergrondprogramma’s juist van toegevoegde waarde vinden.