Waarom gratis materiaal de verkoop kan bevorderen

Als ondernemer ben je vooral bezig met het draaiend houden van je bedrijf. Investeringen moeten gedaan worden, lonen betalen is een standaardonderdeel van de kosten en uiteraard moeten de rekeningen op tijd betaald worden. Om dit alles voor elkaar te krijgen, is het belangrijk dat er genoeg inkomsten binnenkomen. Bijvoorbeeld door de verkoop van producten of diensten. En vandaag gaan we het juist hebben over het gratis weggeven van een voorbeeld, een product of een dienst. Hoe kan dit ervoor zorgen dat de verkopen een opwaartse lijn gaan vertonen op korte tijd?

Je toont aan dat je vertrouwen hebt in je product of dienst

Geef je eigen producten weg of verleen je een dienst gratis? Dan laat je allereerst zien dat je vertrouwen hebt in de kwaliteit van jouw business. Dat is belangrijk. Door vertrouwen uit te stralen, wek je een bepaalde status op bij de klant.

Een goede relatie met de klant komt van twee kanten

Iets gratis weggeven kost geld voor jouw bedrijf. De klant weet dit. Daarmee is de waardering vaak nog wat groter. Het is wel van belang dat de klant baat heeft bij de weggever, en dit ook daadwerkelijk kan gebruiken. Wat ook van belang is, is dat het echt gratis moet zijn. Stofzuigerzakken bij aankoop van een stofzuiger zijn leuk, maar het vereist een handeling van de klant en daarmee bouw je minder hard aan een goede relatie met de klant dan wanneer je iets weggeeft dat echt gratis is.

Bij online gokken voor echt geld is dit écht goed te zien. Wat klinkt beter? 10 free spins zonder dat je geld moet storten of 20 free spins wanneer je minstens € 20 stort? Exact!

Interesse kweken – of naamsbekendheid vergroten

Heb je een compleet nieuw product? Dan is het zaak om interesse te kweken. Dat kan via een website of een reclame, maar het is veel makkelijker om gewoon tien of honderd producten te verloten onder een bepaalde groep mensen. Laat de mensen het product gebruiken en vraag hen vervolgens om feedback.

Hiermee heb je gebruikservaringen die je kunt gebruiken om het product aan te passen én je hebt materiaal dat je direct in kunt zetten voor je marketing. ‘95% van de klanten beveelt dit product aan’ klinkt immers een stuk beter dan ‘dit is het product dat u nodig heeft’.

Daarnaast zorgt het weggeven van producten voor naamsbekendheid, zeker wanneer je er een actie mee bedenkt of de ontvangers vraagt om de feedback openbaar te delen, wellicht zelfs op de sociale media. Let erop dat dit ook nadelige gevolgen kan hebben wanneer je product niet zo goed in elkaar zit als je dacht. Monitoren van de sociale media is een verstandig besluit wanneer je dit op deze manier wilt doen.

Gratis materiaal dat niet direct een eigen product is?

Ben je weleens op een beurs of promotie geweest van een bedrijf? Dan is je waarschijnlijk wel opgevallen dat zij met regelmaat gratis dingen weggeven, maar dat dit lang niet altijd eigen producten zijn. Zoals pennen, tassen, grappige gadgets of een ovenwant, om maar iets te noemen. Wanneer dit niet van het bedrijf zelf afkomstig is, dan is de kans 100% dat de naam van het bedrijf op een bepaalde manier verwerkt is. Zo hebben we hier tal van pennen liggen met de naam van een ander bedrijf erop.

Uiteraard bevordert dit de verkopen ook. Wanneer de gratis materialen een lange levensloop hebben, veel gebruikt worden en duidelijk voorzien zijn van een bepaalde naam, dan zorgt dit voor extra naamsbekendheid. En onbewust kiezen we regelmatig voor de bedrijven waarvan we de namen onlangs hebben zien staan – waardoor ook dit werkt.

Wat moet je hier echt bij in de gaten houden?

Wanneer jouw bedrijf relatief laaggeplaatste producten of diensten verkoopt, dan geef je goedkope dingen weg. Heb je een bedrijf dat veel hoger in de markt geplaatst is, dan heb je meerdere opties. Je kunt gratis extra dingen weggeven bij een aankoop bijvoorbeeld, of vooral trouwe klanten voorzien van weggevers. Als bedrijf dat hoger in de markt ligt, is het niet verstandig om goedkopere dingen weg te geven, zoals pennen die je voor een dubbeltje in kunt kopen. Dat doet namelijk afbreuk aan je imago.

Geef je iets weg met je naam erop? Zorg er dan voor dat de mensen dit ook daadwerkelijk met regelmaat kunnen gebruiken. Hoe langer de levensloop van de weggevertjes, hoe beter dit uitpakt voor jouw sales!