Waarom offline en online marketing niet zonder elkaar kunnen

In een wereld waarin we het nieuws moeten meekrijgen via websites in plaats van kranten, en waarin Instagrammers miljonairs worden met hun online accounts, vinden marketing en reclame ook plaats op het web. Dat betekent dat wanneer je reclame wilt maken voor je bedrijf, je dit niet alleen offline moet doen, maar ook online. Zéker online. Waarom het onmisbaar is dat je allebei deze factoren meeneemt wanneer je reclame wilt maken voor je bedrijf? Lees gauw verder!

Offline is persoonlijker

Wanneer iemand je een flyer overhandigt en je deze aan het eind van de dag weer in je tas vindt, voelt dat een stuk persoonlijker dan wanneer je langs een advertentie op Facebook scrollt. Wanneer je een fysieke reclame, tastbaar en ‘echt’, vast kunt houden, doet dat een stuk meer dan wanneer je langs een gesponsorde post scrollt op Instagram of Facebook. Daarom is het heel belangrijk dat je als bedrijf investeert in goede en opvallende merchandise. Zorg dat je niet zomaar een pen weggeeft waarbij de kans groot is dat mensen hem kwijtraken of er niet meer naar omkijken, terwijl je ook voor een creatievere vorm zou kunnen kiezen. Laat bijvoorbeeld een pet bedrukken. Dan maak je direct van de drager van die pet een wandelend reclamebord. Je kunt ook kiezen voor stickers, wie weet plakken mensen deze wel op hun telefoon. En als er één object is wat mensen de hele dag met zich meedragen… dan is het een telefoon wel.

De juiste balans is nodig

Succesvolle reclame ontstaat pas wanneer offline en online in een goede harmonie met elkaar zijn. Enkel offline reclame zou niet werken, maar enkel online ook niet. Het versterkt elkaar. Bijvoorbeeld wanneer je een evenement organiseert: dat evenement is maar op één locatie, maar je doelgroep kan bij wijze van spreken door het hele land heen wonen. Dan heb je het internet nodig om de gehele doelgroep te kunnen bereiken. Je kunt immers niet door heel Nederland posters hangen, mits je een groot budget uittrekt. Maar hetzelfde effect kan voor een stuk minder geld bereikt worden via het web. Desondanks is een persoonlijke ervaring met (een werknemer van) het bedrijf onmisbaar voor een goede relatie met klanten.