Als bedrijf is het altijd een belangrijke afweging of je de keuze maakt om je te richten op de B2C of B2B markt. Waar B2C (business-to-consumer) bedrijven zich voornamelijk richten op het leveren van producten of diensten direct aan de consument, focussen B2B (business-to-business) bedrijven zich met name op de zakelijke markt. Het spreekt voor zich dat er voor de directe benadering van consumenten een andere werkwijze wordt gehanteerd in vergelijking met het benaderen van andere bedrijven. Dit komt tot uiting in de (online) marketingactiviteiten die je als bedrijf moet ondernemen om de juiste doelgroep te bereiken.
Online marketing voor B2B
Zoals eerder benoemd, houd je met online marketing voor B2B bedrijven rekening met andere zaken en zijn er andere factoren die invloed uitoefenen op het beslissingstraject van je doelgroep. Hiervoor is het goed om een solide strategische basis te leggen voordat je begint met inhoudelijke marketing gerelateerde werkzaamheden. Aan de hand van een strategie creëer je voor jezelf een referentiekader waar je alle andere werkzaamheden op kunt baseren, waardoor er door je B2B organisatie een eenduidig verhaal verteld wordt richting de doelgroep. Ook zorg je hiermee voor meer interne duidelijkheid binnen de organisatie. Voorlichting over B2B marketing is hierin altijd goed, er zijn verschillende bedrijven die hierin gespecialiseerd zijn en alle nuances van B2B marketing met je kunnen delen.
Een goede strategische basis bestaat in ieder geval uit:
1. Het in kaart brengen van de doelgroep en het opstellen van persona’s aan de hand van de kennis die er is van de doelgroep;
2. Het uitwerken van een inspirerend merkverhaal, ondersteund door een herkenbare digital identity die kan worden gereproduceerd voor alle online uitingen;
3. Zicht krijgen op de klantreis en op de stappen die de (potentiële) klant doorloopt. Het is essentieel om kennis te hebben van dit proces en zicht te hebben op de momenten in dit proces waar jij als B2B bedrijf contact hebt met de klant en waar je dit eventueel kan verbeteren. Zo verbeter je de customer journey.
De essentie van marketing automation in B2B
Op het moment dat er een solide basis is gelegd voor jouw B2B online marketingstrategie, is het tijd om inhoudelijk aan de slag te gaan. In B2B marketing is marketing automation tegenwoordig een onmisbaar middel dat niet mag ontbreken in jouw toolset voor het benaderen van je doelgroep. Aan de hand van marketing automation is het mogelijk om jouw online marketinguitingen volledig af te stemmen op de acties die iemand uitvoert op je bedrijfswebsite, door dit compleet te automatiseren en te personaliseren.
Marketing automation: hoe pak je het aan?
Het klinkt natuurlijk erg mooi, alle functionaliteiten en voordelen van marketing automation. Maar hoe ga je hier nu eigenlijk mee aan de slag? Een bekend voorbeeld van een marketing automation platform is Mautic. Doordat Mautic een zogenaamd ‘open source’ platform is, zijn er geen licentiekosten aan verbonden. Dit maakt het financieel gezien al een erg aantrekkelijke tool. Daarnaast zijn de koppelingen en mogelijkheden door het open source karakter praktisch ongelimiteerd. Mautic is eigenlijk hét automation platform waarbij je tegen lage kosten een grote vrijheid hebt in het inrichten en de functionaliteiten van de software. Uiteraard klinkt het erg complex als je hier zelf mee aan de slag wil gaan. Daarvoor is er altijd wel een Mautic deskundige die je kunt raadplegen, zodat je van jouw geautomatiseerde marketing automation campagnes een doorslaand succes kan maken.