Relatiegeschenken zijn in het zakelijke leven niet meer weg te denken. Met een relatiegeschenk maak je de ontvanger blij, spreek je je dankbaarheid uit en kun je een duurzame relatie opbouwen. Ondertussen heb je ook nog met het feit te maken dat je concurrenten ook relatiegeschenken verstrekken. Als jij dit niet doet, sta je eigenlijk direct achter.
Maar, wat geef je nou als relatiegeschenk? Het antwoord op deze vraag is afhankelijk van meerdere factoren.
Aan wie wil je het relatiegeschenk geven?
Je moet ten eerste bepalen aan wie je het relatiegeschenk wilt geven. Wil je bijvoorbeeld voor je personeel een leuk geschenk kopen? Dan is het aan te raden om bijvoorbeeld gepersonaliseerde bekers te bestellen. Deze bekers kun je op de ontvanger afstemmen, waarna de ontvanger hier echt iets aan heeft. Deze bekers zijn immers elke dag te gebruiken.
Wil je voor je klanten en leveranciers een relatiegeschenk kopen? Dan is het aan te raden om je pijlen meer op de marketingkant te leggen. Door relatiegeschenken met je logo of bedrijfsnaam te laten bedrukken, voer je immers op een slimme manier marketing. Dit zorgt er mogelijk voor dat bijvoorbeeld oude klanten na enige tijd toch weer contact met je opnemen.
Kortom: denk goed na over de ontvanger van het relatiegeschenk. Als je weet wie de ontvangers zijn, kun je alvast in het aanbod van relatiegeschenken een flinke schifting maken.
Wat is het doel van het relatiegeschenk?
Ook moet je goed nadenken over het doel van het relatiegeschenk. Wil je bijvoorbeeld je klant bedanken met een relatiegeschenk? Wil je met de geschenken gericht marketing voeren? Of wil je mogelijk een verandering in de leefstijl van de ontvanger creëren? In dat laatste geval kun je bijvoorbeeld een drinkfles met naam geven. Door zo’n drinkfles is men in staat om de gehele dag door water te drinken; dat komt de algehele gezondheid ten goede.
Met andere woorden: bepaal goed waarom je een relatiegeschenk wilt geven. De 3 voorbeelden die je hierboven hebt gelezen, zijn slechts een kleine greep uit de mogelijke doelen van een relatiegeschenk.
Hoeveel geld wil je uitgeven?
Uiteraard heb je ook met het kostenplaatje te maken. Wil je de kosten graag zo laag mogelijk houden? Dan heb je meer dan voldoende mogelijkheden. Je kunt veel goedkope producten met logo of bedrijfsnaam laten bedrukken, waardoor je alsnog gericht en slim marketing voert.
Je kunt echter ook bewust meer geld uitgeven. Dat is aan te raden als je bijvoorbeeld een klant wilt bedanken. Dit punt gaat dan ook hand in hand met bovengenoemde punten. Denk daarom op voorhand goed na over de ontvanger, het doel van het geschenk en het prijskaartje.