Wat houdt linkbuilding precies in?

Het is de laatste tijd alsmaar belangrijker geworden dat je online goed vindbaar bent. Daarom gaan steeds meer bedrijven aan de slag met zoekmachineoptimalisatie (SEO). Zij passen de teksten op hun website aan en verwerken hier zoekwoorden in. Dit is inderdaad een eerste stap op weg naar een betere online vindbaarheid, maar er is meer. Het is namelijk ook verstandig om aan de slag te gaan met linkbuilding. De kans is groot dat je weleens van deze term gehoord hebt. Desondanks weet lang niet iedereen wat het precies is. Geldt dit ook voor jou? Dan ben je hier aan het juiste adres. In deze tekst vertellen wij jou namelijk alles wat je moet weten over linkbuilding.

Linkbuilding nader toegelicht
Voordat we verder ingaan op linkbuilding, lichten we eerst toe wat het eigenlijk is. In principe is het niets anders dan het vergaren van relevante links van andere websites naar jouw site. Waarom je ermee zou beginnen? Omdat het jou op bepaalde zoekwoorden een hogere positie in de zoekmachines op kan leveren. En wanneer je hoger scoort op een zoekwoord, zorgt dit vaak voor meer verkeer naar jouw website. Kortom: linkbuilding legt jou over het algemeen geen windeieren.

Ondanks dat linkbuilding je veel op kan leveren, is niet iedereen ervan overtuigd. Er wordt vaak gedacht dat deze methode inmiddels achterhaald is, maar dat is niet het geval. Veel bedrijven boeken nog steeds (grote) succes met linkbuilding. Dit kan alleen als je zorgt dat je het op de juiste manier aanvliegt. Besteed daarom aan dacht aan linkbuilding in de SEO strategie van jouw bedrijf. In dat geval dwing jij jezelf hiermee aan de slag en er goed over na te denken. De kans op succes wordt op deze manier een stuk groter.

Verschillende methodes voor het toepassen van linkbuilding
Er zijn verschillende methodes om linkbuilding in de praktijk te brengen. Allereerst kun je een site aanschrijven met het verzoek een linkje naar jouw website te plaatsen. Bij startpagina’s werkt dit vaak, maar veel andere sites plaatsen geen linkje zonder tegenprestatie. Daarom kun je een voorstel tot linkruil doen. Je plaatst in dat geval een linkje naar de betreffende website op jouw site en de site in kwestie linkt naar jouw website. Zo’n link noemen we ook wel een backlink. Zorg er wel voor dat een link gekoppeld wordt aan het belangrijkste keyword van de pagina waar hij naar linkt.

Linkruil is niet de enige methode die gebruikt wordt binnen linkbuilding. Nee, want je kunt namelijk ook voor artikel plaatsingen kiezen. Dit gebeurt vaak in de vorm van blogs. In deze blogs verwerkt je één of meerdere linkjes naar jouw website. Vervolgens is het zaak om het artikel geplaatst te krijgen op andere sites. Je kunt er eveneens voor kiezen om een linkje naar jouw website te verwerken in een persbericht. Helaas is het geen gemakkelijke opgave om een persbericht geplaatst te krijgen op een nieuwssite. Als je hier succes mee wilt boeken, raden wij je een en specialist op het gebied van linkbuilding Amsterdam in te schakelen.

Kwantiteit vs. kwaliteit
Op het gebied van linkbuilding is de laatste jaren flink wat veranderd. Vroeger lag de nadruk vooral op het aantal links. Je scoorde hoger in de zoekresultaten door ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk websites naar jouw site linkten. Sommige bedrijven denken dat dit nog steeds het geval is. Zij schrijven dan ook verschillende sites aan met het verzoek tot linkruil. Toch leert de praktijk dat deze aanpak inmiddels achterhaald is.

Vandaag de dag ligt de nadruk bij linkbuilding niet meer enkel op de kwantiteit van de links, maar op de kwaliteit. Slaag je erin een link te plaatsen op een website die als autoriteit bestempeld wordt? Dan krijgt jouw link meer waarde dan wanneer je een link op een nietszeggende website plaatst. De beste links komen van nieuwssites of blogs die veel bezoekers trekken. Zulke sites geven veel waarde aan links en dat komt de positie van jouw website in de zoekresultaten vaak en goede.