Wat is cannatech en waarom is het big business?

Technologie biedt veel nieuwe mogelijkheden voor zowel cannabisproducenten als consumenten en tilt de CBD-industrie naar een hoger niveau. Cannatech verandert alles aan cannabis; het aantal oogsten door te kweken met autoflowering zaden, het groei- en bloeiproces in op maat gemaakte kassen, hoe het eindproduct wordt verkocht, geleverd en geconsumeerd. Van stressverlichtende kauwgom tot CBD-geïnfuseerde tampons voor pijnverlichting die via e-commerce aan huis worden geleverd. De cannabistechnologie floreert en heeft haar grenzen nog niet bereikt. 

Meer oogsten met autoflowering zaden 

Een belangrijke doorbraak binnen de cannabiswereld was de ontdekking hoe met autoflowering zaden het groeiproces te versnellen. Om succesvolle autoflowering wietsoorten te bekomen, werd gedurende tientallen jaren geëxperimenteerd en gekweekt met het kruisen van verschillende wietsoorten. Het doel was om de oogst minder afhankelijk te maken van het klimaat. Door standaard Indica en Sativa soorten te kruisen met Ruderalis afstammelingen ontwikkelde men de autoflowering soorten waarbij het bloeiproces niet afhankelijk is van het klimaat maar wel van de ouderdom. Op deze manier is het mogelijk om het hele jaar door te oogsten, ook in gebieden met een koud klimaat. 

Europese startups veranderen het cannabislandschap 

Meer en meer startups zien brood in cannatech en veranderen het cannabislandschap in Europa. Cannabis is veel meer geworden dan een jointje roken met marihuana of CBD-olie te consumeren. Zo lanceerden Oliver Davies, Oskar Fletcher en Naeem Dunar Blossom Genetics waarbij ze hun ervaring met het kweken van fruit gebruiken om cannabisgenetica en medicinale cannabis te ontwikkelen. Het Duitse Cannamedical Pharma, opgericht in 2016, is een onafhankelijke groothandel in cannabis met 3.500 apotheken in zijn portefeuille en toegang tot 40.000 kilo medicinale cannabis. In april 2020 haalde de in Keulen gevestigde startup 12 miljoen euro op bij een investeringsronde. 

CBD-producten in allerlei vormen 

Niet alleen medicinale cannabis maar ook CBD-producten, de producten met een heel klein percentage THC, zijn een grote groeimarkt. Overheden overal in de wereld versoepelen de wetten die CBD verbieden en dat inspireert bedrijven om verder te denken dan de klassieke CBD-olie. Daye, opgericht in 2017, combineert femtech en cannatech om producten te ontwikkelen die goed zijn voor de gezondheid van de vrouw. Hun eerste product is een tampon op basis van CBD die menstruatiekrampen verlicht, als alternatief voor de traditionele pijnstiller. Tot nu toe heeft Daye zo’n 5 miljoen euro opgehaald.  

Advies over cannabisdata 

Onder het motto ‘Shaping The Future of Cannabis’ zoekt NOBL naar kansen in de wereld van cannabisdata en media. De groep, die functioneert als een media-, data-, tech– en adviesgroep, heeft enkele van de meest gerespecteerde merken in de sector in haar portefeuille en hoopt een katalysator te worden voor positieve verandering in de cannabisindustrie. Dat doet ze door leiders samen te brengen uit de domeinen gezondheid, beleid en wetenschap en uit het bedrijfsleven. Begin 2020 kondigde NOBL een kapitaalinjectie van bijna anderhalf miljoen euro aan. 

Hoewel cannabis al eeuwen bestaat, is de sector zelf nog heel jong en in volle ontwikkeling. De legalisering van producten op basis van cannabis biedt mogelijkheden voor startups die zich gretig op deze markt begeven.