Wat zijn de voordelen van influencer marketing?

Vloggers en bloggers trekken vaak de aandacht omdat ze geld verdienen door het inzetten van social media. Heb je al ooit een product aangekocht nadat een blogger het aanbeveelde? Dan ben je in aanraking gekomen met influencer marketing.

Wat is influencer marketing?

Dit is een nieuwe vorm van marketing waarbij personen met een grote groep volgers producten of diensten gaan promoten. Het is een samenwerking tussen een merk en een persoon. Influencers oefenen invloed uit op hun volgers. Deze sociale invloed wordt gebruikt door bepaalde merken om hun producten onder de aandacht te brengen. Deze merken gebruiken het platform van de influencer om via gesponsorde content of winacties hun merk in de kijker te plaatsen.

We zien vaak influencers die bepaalde producten promoten zoals cosmetica en kleding. Daarnaast zijn er tegenwoordig meer en meer influencers die online spellen aanprijzen, zoals bijvoorbeeld de Belgische Joke Van de Velde. Zij maakt regelmatig reclame voor online spellen zoals roulette. Dit is een spannend en eenvoudig spel waarmee je snel veel geld kan winnen. Daarbij is het wel belangrijk dat je de roulette spelregels goed kent, want hoe beter je op de hoogte bent van alle roulette tips, hoe meer kans je maakt om te winnen.

Waarom kiezen steeds meer bedrijven voor influencer marketing?

Vandaag de dag komen we in aanraking met een overvloed aan prikkels. Hierdoor laten we ons minder beïnvloeden door traditionele marketingtechnieken. Bedrijven zijn daarom steeds op zoek naar nieuwe mogelijkheden om hun doelgroep te bereiken. Influencers beschikken over een specifieke doelgroep die in lijn ligt met de doelgroep van bepaalde bedrijven. De influencer wordt gezien als authentiek en betrouwbaar waardoor volgers meer geneigd zijn om hun raad op te volgen en dus ook om bepaalde producten aan te kopen die worden aangeboden door de influencer. Deze volgers laten zich eerder beïnvloeden door iemand die ze vertrouwen dan door een traditionele marketingcampagne.

Daarnaast hebben bedrijven ook nog het voordeel dat er een optie is om de content te delen. Door samen te werken met een influencer, kun je als bedrijf content aanbieden die niet alleen wordt gezien door de volgers van de influencer, maar door een veel groter publiek. Doordat de content ook meermaals gedeeld kan worden, bereik je immers nog meer mensen.

De kosten voor een traditionele reclamecampagne kunnen al snel hoog oplopen. Door met influencers samen te werken kunnen bedrijven kosten besparen en toch veel winst maken.