Handige zelfcontrole met OBDlink

Om het allemaal wat simpeler te maken, kunnen we zeggen dat OBD (“On-board diagnostics ”) een verbindingspoort is die alle auto’s momenteel hebben. Deze maakt verbinding mogelijk met de meerdere controle-eenheden die de werking van de auto regelen. Het werd aanvankelijk gestandaardiseerd om de zelfdiagnose van motorproblemen in verband met de emissiecontrole te vergemakkelijken.

OBDlink

Zonder technische details, wat "achter" de OBD zit, zijn de zogenaamde bussen en verbindingsprotocollen belangrijk, waarvan de bekendste de CAN-bus is. Ze zijn een soort computernetwerk waarmee de sensoren van de auto hun gegevens (gaspedaalpositie, druk, temperaturen, krukasklopdetectoren, enz.) naar de vele regeleenheden sturen. Van daaruit sturen ze opdrachten naar verschillende actuatoren ( inlaatgas, ontsteking, remdruk, enz.). De OBD vormt een venster op het ‘zenuwstelsel’ van de auto, waardoor alle besturingsinformatie circuleert en berichten kunnen worden gelezen en uitgesproken naar de besturingseenheden. Met de OBDlink kun je dit alles “lezen”.

Van de vele soorten berichten die in omloop zijn, zijn er enkele waarvan de codering gestandaardiseerd is voor alle auto's. Dit is logisch, aangezien het geen goed idee zou zijn om de deur te openen als bijvoorbeeld de ABS-bediening wordt "gehackt". Of om berichten te krijgen om de auto te ontgrendelen wanneer u de sleutel gebruikt.

Wat betekent een OBD-reader voor fabrikanten en garages?

  Fabrikanten kennen al hun codes in systeemberichten en hierdoor kunnen met een OBD-reader het onderhoud van voertuigen eenvoudiger en goedkoper maken, omdat ze zorgen voor:

  • Configuratie van de schakelborden en in- of uitschakeling opties
  • Een regelmatige update van de software
  • Het lezen van de zelfdiagnose van de verschillende regeleenheden van de auto als er storingen zijn
  • Het bewaken een groot aantal parameters om fouten te vinden, voor het geval zelfdiagnose niet voldoende is

Hoe werkt het voor een gebruiker die niet veel van mechanica weet

Hangt ervan af. Als je het type gebruiker bent dat zich niets aantrekt van de motortemperatuur en liever naar de garage gaat, dan is OBD zeker niets voor jou.

Maar de mogelijkheden van OBD kunnen interessant zijn als je graag autoparameters in de gaten houdt waartoe je normaal gesproken geen toegang hebt. Of als je een foutcode hebt (een MIL, het beroemde gele motorpictogram). Of als je wilt weten wat er met je auto aan de hand is, voordat je ermee naar de garage gaat. Ook als je een probleem hebt en de werking van de motor tijdens het rijden wilt registreren.

De mogelijkheden zijn:

  • Als het motorfoutsymbool verschijnt, zoek dan uit wat het gedetecteerde probleem is en verwijder de fout. Handig is ook dat wanneer er een fout is opgetreden, de auto een ‘foto’ opslaat die je via OBD kunt uitlezen.
  • Het op elk moment verkrijgen (of er nu een fout is of niet) van een rapport van alle toegankelijke parameters. Om te controleren of er ongewenste dingen gebeuren (bijvoorbeeld defecten aan de bougies).