Werk en privé in balans in het tech tijdperk? Zo blijft het leuk!

Dat thuiswerken een verademing is voor veel mensen? Dat is een feit. En dat alle technologische ontwikkelingen vele voordelen bieden ook. Maar dat er ook nadelen kleven aan al deze innovaties is helaas ook waar. De ene ontwikkeling volgt de ander in razend tempo op, en het is soms lastig om dit allemaal bij te houden. Ook op werkgebied is dit zichtbaar. Sinds een aantal jaren werken we volop thuis, van vergaderingen tot nota’s tikken, het kan gewoon allemaal vanaf je eigen keukentafel. Geen reistijd, geen collega’s en je baas op afstand; een ideaal scenario. Maar het brengt wel uitdagingen met zich mee, want het aantal burn-outs is de afgelopen jaren nog niet bepaald afgenomen. Sterker nog, dit neemt alleen maar toe. Hoe dat kan? Vaak door een scheefgroei in de werk- en privébalans. Daarom hier een aantal bruikbare tips om de balans er toch enigszins in te houden.

Mobiel gescheiden

Het apparaat wat we het allermeeste gebruiken is toch wel de mobiele telefoon. We appen, mailen en Facebooken wat af. Niets mis mee wanneer je er volop plezier uit haalt, maar wanneer het grotendeels werk gerelateerde zaken zijn kan het wel eens te veel worden. Het maakt daarbij niet uit of je in loondienst of dat je ZZP’er bent, klanten en collega’s houden zich vaak niet aan vaste uren. Daarom is het aan te raden om naast je privé abonnement een sim only zakelijk abonnement af te sluiten. Hiermee heb je alle voordelen qua data en belminuten van een zakelijk abonnement, maar kun je door het sim only component er wel voor kiezen om een ouder en/of ander toestel te gebruiken. Daarmee is je zakelijke nummer vooral bereikbaar voor klanten en collega’s, en doe je de leuke dingen zoals social media op je hippe privé telefoon. Een bijkomend voordeel van een zakelijk abonnement is dat je de kosten zakelijk kan aftrekken bij je jaarlijkse belastingaangifte. Maar scheid je werk en privé telefoon, dit geeft rust in het weekend en ’s avonds. Wel bereikbaar, maar niet voor werk.

Ritme

Wanneer je naar kantoor gaat iedere dag, heb je een vast werkritme. Je vertrekt ’s ochtends en rond vijven keer je weer huiswaarts. Wanneer je thuiswerkt is dit ritme vaak onvoldoende aanwezig. Je staat op en klapt je laptop open. Wanneer het druk is, is de neiging groot om door te gaan. Ook de werkdruk vanuit de leiding kan al snel oplopen. Je hebt geen reistijd dus deze tijd kun je wel extra gebruiken, aldus je leidinggevende. Bewaak je grenzen hierbij actief. Creëer vaste routines, ook en misschien wel juist, als je thuis bent. Sta op en maak eerst een wandeling buiten en doe dit ook aan het einde van je werkdag. Daarmee zorg je dat je je hoofd leeg kunt maken en je kunt overschakelen naar de privé tijd. Idealiter heb je ook een aparte werkplek zoals een thuiskantoor of bureau. Dit maakt het maken van de scheiding ook een stuk eenvoudiger dan wanneer je altijd in de woonkamer zit.

Kortom; wanneer je hybride werkt en de middelen van je werk hebt gekregen waardoor je altijd bereikbaar bent, betekent dat nog niet dat je dat ook altijd hoeft te zijn. Je hebt ook het recht om af en toe even onbereikbaar te zijn. Dit alles om je eigen grenzen te bewaken en de werk-privé balans erin te houden.