Hoe blijf je onderscheidend in een markt vol concurrentie

Hoe blijf je onderscheidend in een markt vol concurrentie?

In iedere industrie is er erg veel concurrentie. Als je een onderneming begint, zul je merken dat er heel veel andere ondernemers zijn met hetzelfde product of dezelfde dienst. En hoewel die van jou vast onderscheidend is, moet je dat ook over zien te brengen aan de doelgroep. De uitdaging om op te vallen tussen al die concurrenten blijft een grote uitdaging, voor beginnende ondernemers, maar ook voor ervaren ondernemers. Toch is dit erg belangrijk als je je bedrijf wilt laten groeien. Maar hoe doe je dat precies? Dat delen wij in deze blog.

Unieke merkidentiteit

Een van de meest effectieve strategieën om op te vallen tussen alle concurrentie, is door een sterke basis te hebben. Deze ontwikkel je door middel van een unieke merkidentiteit. Dit gaat veel verder dan alleen een mooi logo en een pakkende slogan. Je wilt dat je merkidentiteit opvalt bij de doelgroep en deze ook nog eens aanspreekt. Naast de vormgeving, gaat het hierbij dus ook om de kernwaarden van je bedrijf en de missie en visie van je bedrijf. Door deze elementen concreet te maken en toe te passen in je branding en communicatie, zul je merken dat jouw onderneming uniek is en opvalt, ondanks dat je misschien dezelfde producten of diensten aanbiedt als een andere ondernemer. Het is belangrijk om een bepaald gevoel op te wekken bij je doelgroep. De associaties die je doelgroep bij jouw bedrijf en merk hebben, zijn erg cruciaal. Deze moeten natuurlijk positief zijn. Doe er dan ook alles aan om ervoor te zorgen dat mensen zich aangetrokken voelen tot jouw bedrijf en hier hun bestelling willen plaatsen. Doe dit bijvoorbeeld door middel van social media marketing, waarbij je contact legt met je klanten en zij zich hierdoor persoonlijk verbonden voelen met jou en je merk. Door een consistente merkervaring aan te bieden, kun je het vertrouwen van je klanten winnen en een blijvende indruk bij ze achterlaten waardoor ze loyaal blijven aan je onderneming. Het is het belangrijkste dat jij authentiek blijft en trouw aan je kernwaarden, missie en visie en tegelijkertijd creatief en innovatief bent.

Klantgerichtheid en klantenservice

Natuurlijk is het als ondernemer ook erg belangrijk om klantgericht te zijn. Door goede klantenservice te bieden val je meteen op bij je doelgroep en zal er ook veel meer sprake zijn van mond-tot-mondreclame. Je richt je op deze manier namelijk op de behoeftes en de wensen van de klant. Laat merken dat je feedback waardeert en serieus neemt en reageer snel op vragen, zowel via de mail als via social media. Je bent zo namelijk bereikbaar voor je doelgroep en ze weten dat je betrouwbaar bent. Is er een keer een klacht van een klant? Los deze dan netjes op en laat maxilia sleutelhangers bedrukken om hier vervolgens eentje van op te sturen als kleinigheidje. Zo verander je zelfs een negatieve ervaring in een positieve ervaring. Door een reputatie op te bouwen als bedrijf dat echt om klanten geeft, weet je zeker dat je een vaste klantenkring opbouwt en daarbij ook nog eens veel nieuwe klanten krijgt.

Aanpassen aan veranderende behoeftes

Tot slot is het cruciaal om flexibel te zijn en je aan te passen aan de veranderende wensen en behoeftes van je doelgroep. Blijf op de hoogte van de nieuwste trends binnen jouw niche en doe hieraan mee. Merk je dat er een concurrent is die net wat meer aanbiedt dan jij? Ga dan net dat stapje verder en geef klanten bij iedere bestelling een relatiegeschenk van maxilia.nl of iets anders leuks cadeau. Zo weten je klanten namelijk dat jij net dat stapje verder gaat voor ze en komen ze graag weer bij jou terug in plaats van bij een concurrent. Door proactief te blijven en snel in te spelen op veranderingen, kun je een voorsprong behouden op je concurrenten en je positie in de markt versterken.