Alles wat je moet weten over linkbuilding

 Het doel van linkbuilding is om hoger te scoren op relevante zoektermen. Termen waar jouw doelgroep op kan zoeken. Hoe hoger jouw website scoort, hoe makkelijker het wordt om gevonden te worden. Dit heeft invloed op de bezoekersaantallen van je website. Dat klinkt geweldig. Toch worden er in de praktijk veel fouten gemaakt. Het is lastig om goede content te maken en kwalitatieve links te verzamelen. Je kunt dit uitbesteden aan een linkbuilding bureau voor beter resultaat, maar er zijn ook dingen die je zelf kunt doen.

Wil jij de positie van jouw website verbeteren met behulp van linkbuilding? Maar heb je geen idee waar te beginnen? In dit artikel lees je alles wat je moet weten.

Wat is linkbuilding?

Bij linkbuilding wordt er actief gewerkt aan het verkrijgen van backlinks van externe websites naar een pagina binnen jouw site. Het algoritme van Google werkt op verschillende manieren. Het belangrijkste gegeven is de kwaliteit van een site. Google doet er namelijk alles aan om een kwalitatieve zoekmachine te blijven. Er liggen veel concurrenten op de loer. Als zij hun algoritme dus niet regelmatig aanpassen en minder kwalitatieve content delen, kan dit invloed hebben op hun voorkeurspositie.

Een slimme methode om de kwaliteit van een site te bepalen, is door te kijken hoe vaak de site elders genoemd wordt. Elke keer dat een andere site jouw pagina kwalitatief genoeg acht om extra te benoemen, wordt dit als een stem gezien. Dit is een belangrijk signaal voor Google dat de site relevant genoeg is en autoriteit verdiend. Elke kwalitatieve link kan jouw site dus hoger in de zoekresultaten doen belanden.

Verdienen

Veel bedrijven proberen vooral een kortere route te vinden tot het optimaliseren van hun linkbuilding. Bijvoorbeeld door het kopen van links. Je betaalt hierbij een bedrag om vervolgens op meerdere sites terecht te komen. Vroeger gold inderdaad: hoe meer links, hoe beter. Dit is echter steeds meer veranderd. Inmiddels hecht Google namelijk meer waarde aan kwaliteit dan kwantiteit. Deze kortere routes zijn dan ook vaak minder succesvol. Het moge duidelijk zijn dat je links moet verdienen. Dat zijn de meest kwalitatieve links die je kunt krijgen.

Het schrijven van goede content is hierbij van nummer één belang. Nuttige, originele content die het waard is om te delen. Je wilt dat mensen erover gaan praten, de informatie delen en doorplaatsen. Ook de kwaliteit van de website waar het op geplaatst wordt telt mee. Kwalitatieve sites zoals nieuwssites staan daarom vaak hoog in Google.

Gastbloggen

Een goede manier om de doelgroep beter te bereiken én je linkbuilding te verbeteren is door aan gastbloggen te doen. Hierbij deel je relevante content met een relevante website binnen jouw branche. Vraag deze website vervolgens of hij jouw gastblog wil delen en verwerk hier een natuurlijke link in. Zorg er natuurlijk wel voor dat je echt iets relevants en nieuwswaardigs te melden hebt.