Loopt je telefoonabonnement af? Verleng het dan niet klakkeloos!

De meeste abonnementen voor de mobiele telefoon lopen één of twee jaar. Is het einde van de looptijd in zicht, dan maken de meeste providers het je heel gemakkelijk om te verlengen of vernieuwen. Vaak is het met een enkele druk op de knop geregeld. Lekker makkelijk! Toch is het beter om die knop niet al te gretig en snel in te drukken. Mobiele abonnementen vergelijken, zowel binnen het aanbod van je huidige provider als daarbuiten, kan je namelijk veel geld schelen. Want wist je dat veel van ons een veel duurder abonnement hebben dan we nodig blijken te hebben?

De prijzen dalen vaker dan je denkt

De markt voor mobiele telefonie is nog best jong, en daardoor volop in beweging. Werd je vroeger vooral gelokt met gratis mobieltjes, is het nu een zo groot mogelijke databundel waar providers je graag mee aan zich binden. Die data, die vliegt er bij veel mensen namelijk doorheen, nu we onze mobieltjes steeds meer als een soort mini-computers en tv-schermen in één gaan gebruiken.

Nu bijna iedereen wel een mobiel abonnement heeft, wordt het voor providers steeds lastiger om nieuwe klanten te krijgen. Vrijwel alle mensen zijn al voorzien, dus de enige manier om nieuwe klanten te krijgen is deze los te weken van andere providers. Daarom worden er vaak mooie aanbiedingen gegeven aan mensen die over willen stappen. Ga je mobiele abonnementen vergelijken, let dan ook altijd op die voordelen; ze kunnen namelijk flink oplopen.

Daar staat tegenover dat providers er ondertussen ook alles aan willen doen om bestaande klanten binnenboord te houden. Overweeg je dus om te verlengen bij je bestaande provider, kunnen daar ook zomaar wat voordelen tegenover staan. Niet zelden kun je, als je blijft, een beter abonnement krijgen tegen een lager maandbedrag. Of je kunt gebruik maken van allerlei extraatjes. Kijk dus goed wat je eigen provider je aan kan bieden, en vergelijk dit met wat anderen in de aanbieding hebben voor je zomaar verlengt.

Meer data of minder kosten?

Er zijn grofweg twee manieren waarop providers zich kunnen onderscheiden van een ander: door meer data aan te bieden of door een lager bedrag in rekening te brengen. Het is handig om voor je je abonnement gaat verlengen of oversluiten goed te kijken wat voor jou het belangrijkst is. Zoveel mogelijk data, omdat je daar altijd tekort aan hebt? Of een lagere rekening, omdat je banksaldo soms te wensen overlaat? Op basis van die criteria kun je providers ook goed vergelijken. Sim only vergelijken is het makkelijkst, omdat je dan niet te maken hebt met eventuele prijzen voor een toestel die in de vergelijking mee hoeven te worden genomen. Maar ook andere abonnementen kun je met behulp van een goede vergelijkingssite heel aardig naast elkaar leggen, zodat je uiteindelijk de voor jou beste keuze kunt maken.