5 ontwikkelingen in Content Marketing 2019

Content marketing heeft zich de afgelopen jaren ontzettend snel ontwikkeld en de term heeft zich inmiddels meer dan gevestigd in de marketingwereld. De verwachting is dat content marketing de komende jaren nog wel in ontwikkeling zal blijven. Een echte blik vooruit is natuurlijk lastig, 2018 is al duidelijk, maar we kunnen wel kijken naar ontwikkelingen die in 2019 hebben plaatsgevonden.

Grijp verschillende media aan

De meest effectieve vorm van content marketing is multimediale content. Denk niet alleen aan artikelen, maar ook aan het gebruik van foto en/of video. Daarnaast is het ook slim om gebruik te maken van zowel online content marketing, maar ook offline. Folders, brochures en fysieke advertenties zijn zeer effectief wanneer ze gebruikt worden in combinatie met online content.

Content marketing is dé marketingtool

In het begin van het internettijdperk werd contentmarketing nog niet echt serieus genomen. Daar is inmiddels wel verandering in gekomen. Hoewel content marketing in het begin allesbehalve de focus was van een bedrijf, het was iets wat je naast je grote marketingproject kunt doen, is content marketing nu dé manier om marketing uit te voeren. Het staat tegenwoordig juist centraal in de wereld van marketing. Dit kun je zelf doen, of gemakkelijk uitbesteden aan experts zoals Rutger Dijkstra.

Doelstellingen

Vandaag de dag is het heel belangrijk dat je content strategie ijzersterk is. Voordat je start met het maken en publiceren van content, moet je eigenlijk van tevoren vrijwel alles uitgewerkt hebben. 

De inhoud is diepgaander

De korte blogjes die je binnen een minuut gelezen hebt zijn eigenlijk uit den boze tegenwoordig. De content van nu moet diepgaander zijn dan dat, het liefst in de vorm van een long read. Veel inhoud, die ook nog eens wat diepgaander mag zijn. De artikelen mogen 2.000 woorden of meer aantikken, en er worden meer podcasts geluisterd, documentaires gekeken etcetera.

Je uitspreken als bedrijf

Het is als bedrijf erg belangrijk dat je authenticiteit uitstraalt. Probeer je als bedrijf wel uit te spreken en maatschappelijke kwesties aan de kaak te stellen, omdat klanten dat uiteindelijk meer zullen waarderen aan een bedrijf.