5 meest voorkomende IT problemen binnen bedrijven

Tegenwoordig maakt bijna ieder bedrijf wel gebruik van IT. Of het nou gaan om een klein of groot bedrijf. En waar gebruik wordt gemaakt van IT, worden ook problemen ermee ondervonden. Dit kan zorgen voor grote frustraties. Het is belangrijk om te weten wat de meest voorkomende problemen zijn, zodat een bedrijf er preventief op kan inzetten. Maar wat zijn nou de meeste voorkomende IT problemen binnen bedrijven?

1. Ontbreken van strategieën

Het is voor ieder bedrijf belangrijk om tijd te nemen voor een IT-strategie. Wanneer je IT namelijk effectief en efficiënt inzet, kan het een hefboomeffect, productiviteit en kostenbesparing opleveren. Daardoor kan er in een kortere tijd meer werk verzet worden. Het kost dus even tijd, maar je bespaart het vervolgens ook.

Ook maakt bijna ieder bedrijf gebruik van ‘de cloud’, een applicatie op een server waar je onder andere documenten op kan uploaden en delen. Hiermee kan je aan de IT-behoeften van een bedrijf voldoen, zonder er zelf in te investeren.

Wanneer er geen IT-plan of cloud-strategie is voor een bedrijf, kan er onnodig veel tijd en geld verloren gaan. Mensen weten niet waar ze documenten kunnen vinden en hoe ze systemen moeten gebruiken. Het is belangrijk om het gebruik van IT te beschrijven, maar ook het IT-onderhoud. Dat bespaart weer reparatiekosten.

2. Ontbreken van back-ups

Iedereen weet het, maar nog steeds zijn veel bedrijven er niet bewust mee bezig. Een bedrijf moet regelmatig back-ups maken van al haar data. Dat is de laatste verdediging tegen hackers. Wanneer hackers namelijk jouw systemen hebben weten te blokkeren, kan je via back-ups bij jouw systemen en bestanden komen.

3. Hackers

Die hackers zijn ook een veel voorkomend probleem. Het is een nachtmerrie voor ieder bedrijf, klein of groot, wanneer zij niet meer bij haar bestanden kan. Anders dan wat men vaak denkt, hebben hackers het vooral op kleine bedrijfjes gemunt. Zij investeren namelijk weinig in beveiliging.

4. Hardware en software

Wat ook vaak bij bedrijven voorkomt, zijn problemen met de hard- en software. Het is belangrijk om de juiste apparaten te gebruiken. Deze hebben een bepaalde levensduur en de IT-installatie moet goed verlopen.

5. Te veel papier

Veel gebruik van papier veroorzaakt ook IT-problemen. Documenten verouderen, verdwijnen of zijn verkeerd opgeslagen. Het kost veel tijd om een papieren document te zoeken en misschien is een collega er ook net mee bezig. Zonder papier ben je 30% meer productief en de reactiesnelheid van de klantenservice kan er bijvoorbeeld ook mee verbeterd worden.