Auto’s maken plaats voor de e-bike en dit is waarom!

Steeds meer mensen laten de auto voor de deur staan en gaan in plaats daarvan met de fiets naar werk. Met de elektrische fiets welteverstaan. Dat heeft namelijk een heleboel voordelen. Niet alleen voor de persoon die fietst, maar voor het hele milieu en daar heeft iedereen dus profijt van. Benieuwd hoe dat zit? Je leest er alles over in dit artikel.

Stimulering door de overheid

De trend om vaker de fiets – of e-bike – te pakken in plaats van de auto, is deels in gang gezet door het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Die zijn namelijk al jarenlang bezig met het programma Beter Benutten om de bereikbaarheid in de drukste regio’s over weg, water en spoor te verbeteren. Eén van de vele resultaten van dit project is dat werknemers vaker de fiets pakken.

Dat wordt gestimuleerd door de bedrijven zelf, door instanties als Rijkswaterstaat, maar ook door gemeentes. Zo heeft de gemeente Utrecht eerder dit jaar een pilot gehouden, waarbij een aantal inwoners een maand lang gratis mochten experimenteren met een e-bike (of een Swapfiets of het openbaar vervoer) als alternatief voor de auto.

Voordelen van de e-bike

De proefkonijnen stelden dat ze met de auto soms gemakkelijk een half uur stil stonden. Met de fiets duurt het natuurlijk ook nog wel wat langer, maar ondertussen hadden ze dan wel meteen beweging gehad. Bovendien gaat het dankzij de trapondersteuning van een elektrische fiets vaak nog vrij rap en je kunt andere weggebruikers makkelijk inhalen.

Die beweging is één van de belangrijke voordelen die een e-bike levert ten opzichte van een auto. Dat heeft een positieve invloed op de gezondheid van medewerkers. Daarnaast heb je op de fiets minder last van files, stoot je minder koolstofdioxide (CO2) uit, minder fijnstof en draag je je steentje bij aan het verhogen van de leefbaarheid van de omgeving. Dat laatste omdat een e-bike vrijwel geen geluid maakt, waar auto’s dat wel doen.

Zakelijke maatregelen

Allemaal elementen waar Rijkswaterstaat veel waarde aan hecht. Zo veel zelfs dat ze hun werknemers korting geven op de aankoop van een fiets, zoals een e-bike van Sparta. En daar deden ze dit jaar tijdens een experiment nog eens een behoorlijk schepje bovenop, door de medewerkers die naar werk fietsen een speciale vergoeding te geven van 0,18 euro per kilometer. In de hoop om medewerkers een extra duwtje in de rug te geven om op de e-bike te stappen.

Hoewel een regeling als deze wel wat geld kost, kan het een organisatie ook veel geld besparen. Zo is de korting op de aankoop van een fiets nog altijd goedkoper dan kosten die vastzitten aan een leasecontract en parkeergelden. De vergoeding van 18 eurocent per kilometer is ook lager dan de reiskostenvergoeding voor werknemers die met een auto van en naar werk gaan. En door het terugbrengen van de zakelijke CO2-uitstoot, scoort een bedrijf beter op de zogenaamde CO2-prestatieladder. En die score telt weer mee tijdens aanbestedingstrajecten.