Er zijn veel verschillende termen in de wereld van de online marketing. Termen als SEO, inbound marketing, digitale marketing, online marketing, outbound marketing, conversie en calls-to-action kunnen lastig zijn als je hier geen verstand van hebt.
Inbound en outbound marketing zijn twee verschillende vormen van marketing. Het verschil tussen deze twee soorten marketing kan echter verwarrend zijn. Veel mensen gebruiken de termen door elkaar, maar in feite verwijzen ze naar verschillende soorten marketing en doen ze verschillende dingen. Dus als je je hebt afgevraagd wat het verschil eigenlijk is tussen outbound marketing en inbound marketing, lees dan snel verder.
Wat is inbound marketing?
Inbound marketing is gericht op het aantrekken van klanten voor jouw producten en diensten. De beste kans om je product of dienst aan te bieden is online, 63% van de mensen begint namelijk eerst met online zoeken, voordat ze naar een winkel gaan.
Deze mensen beginnen met het zoeken nar producten en diensten of ze zoeken naar informatie dat een probleem kan oplossen. Dat betekent dat je ook informatie zult moeten delen van manieren om je producten of diensten te gebruiken en welke problemen het kan oplossen.
Er zijn veel manieren om dit te doen, zoals:
- Blogs
- Video’s
- Gidsen
Dit is ook een goede manier om jouw product te onderscheiden van de concurrentie. Door product vergelijkingen en goede beoordelingen in je video’s, social media of blogs te plaatsen. Je kunt dit uitbesteden door een van inbound marketing bureaus via sortlist aan te nemen.
Een voorbeeld van inbound marketing
Stel dat een klant op zoek is naar nieuwe marketingsoftware. Ten eerste kunnen ze ‘beste marketingtool’ in een zoekmachine typen om het aanbod te verkennen.
Het eerste google resultaat kan een blog zijn waarin de top 10 marketingplatforms op een duidelijke, manier worden geschetst. Na het lezen van het bericht willen ze misschien meer leren over digitale marketing.
Handig is dat het einde van de blog een link bevat om hen aan te moedigen zich aan te melden voor een aankomend webinar, om meer te weten te komen over een nieuwe digitale marketingstrategie. Ze klikken op de link en voeren vervolgens hun naam en e-mailadres in om toegang te krijgen tot de inhoud. De site slaat vervolgens hun contactgegevens op en houdt bij of ze het webinar wel of niet bijwonen.
Wat is outbound marketing?
Outbound marketing stuurt een bericht naar een enorm aantal mensen, in de hoop iets te verkopen. Bij deze strategie wordt gedacht aan; hoe meer mensen je bereikt, hoe groter je omzet.
Dit zijn vormen van outbound marketing:
- Reclame post
- Reclame borden
- Koud bellen
- Tv
- Radio
- Krantenadvertenties
Outbound marketing kan echter ook worden toegepast op modernere manieren, zoals online advertenties en spam-e-mails.