Veel bezoekers, maar weinig conversie? Zo los je dat op

De online retail is zonder twijfel een van de sterkst groeiende sectoren ter wereld. Steeds vaker begeven mensen zich op het internet voor de aankoop van een nieuwe smartphone, een paar schoenen, en zelfs hun boodschappen.

Ook in Nederland is online shoppen een vast onderdeel van ons leven geworden, en de meerderheid van de bevolking shopt regelmatig eens via het internet. En dat is de laatste jaren alleen nog toegenomen, sinds we met z’n allen verplicht thuis moesten blijven!

En natuurlijk is samen met de toegenomen vraag ook het aanbod aan webshops gestegen.

Heb je zelf ook een webshop, en trekt die aardig wat mensen aan, maar ben je niet tevreden met het aantal producten die je verkoopt?

Dan heb je een probleem met je conversie.

Potentiële klanten weten je wel te vinden, maar jij weet hen niet te overtuigen om bij jou te shoppen.

Zeer vervelend natuurlijk, want je hebt heel wat werk gestoken in je webshop om een zo breed mogelijk publiek te bereiken.

In deze post geven we je de beste drie tips om je conversie te optimaliseren, zodat je van een bezoeker makkelijker een klant kan maken.

Tip #1: Analyseer je verkeer

De allereerste stap in het optimaliseren van je conversie is uiteraard goed kijken naar de huidige status van je converteren.

Hoeveel bezoekers komen op je site, en hoeveel ervan kopen uiteindelijk iets?

Haken ze af net voordat ze betalen, of verlaten ze je website al na 5 seconden?

Met andere woorden: waar ligt het probleem? Waarom is je conversie niet hoger dan die zou kunnen zijn?

Om hier een antwoord op te vinden moet je data beginnen verzamelen, hoe meer hoe beter.

De beste optie om dit te doen is een (gratis) website-analyse-hulpmiddel in te schakelen zoals Google Analytics.

Hiermee kan je een zeer gedetailleerd overzicht krijgen van, onder andere:

  • Hoeveel bezoekers je binnenhaalt
  • Via welke pagina die je site betreden (en wat de vorige pagina was)
  • De conversieratio van die specifieke bezoekers
  • Welke de voornaamste bronnen van je inkomend verkeer zijn (en hoe die zich verhouden tegenover elkaar op het vlak van conversie)
  • Wat is de bounce rate? (het percentage bezoekers die je website meteen verlaten zonder op iets te klikken)
  • Hoelang blijven bezoekers doorgaans op je website?
  • Wat zijn de exit pagina’s, waar verlaten ze je website meestal?

Dit is slechts een kleine greep uit het aanbod, via Analytics kan je in feite alles te weten komen wat je nodig hebt om te kijken waar het schoentje knelt.

Maar om goed te weten hoe je dit probleem kan oplossen, ben je best dat je feedback vraagt van echte mensen, zoals van professionele marketeers of van klanten en bezoekers.

Vraag hen naar de eerste indruk van je website (enorm belangrijk!), of ze alle producten goed konden vinden, waren die eenvoudig te bestellen, zijn er genoeg betaalmogelijkheden, hoe verloopt het hele verkoopsproces van A tot Z?

Als je genoeg van dergelijke getuigenissen verzamelt, kan je kijken of je er een patroon in kan ontdekken. En dan kan je natuurlijk actie ondernemen en het probleem proberen oplossen.

Laat daarna Analytics nog een paar weken data verzamelen, en kijk hoe het nu met je conversie is gesteld.

Tip #2: Gebruik de juiste incentives

Je kan wel de mooiste site in de wereld hebben, met interessante en goedgeprijsde producten, maar als je competitie met cadeautjes strooit, is de kans groot dat je potentiële klanten een aankoop bij hen zullen overwegen.

Om je bezoekers te overhalen om bij jou te kopen, zal je soms bepaalde “incentives” in de strijd moeten gooien.

Dit zijn extraatjes, kleine zaken die kunnen dienen als duwtje in de rug om twijfelende bezoekers over de drempel te trekken.

Typische voorbeelden zijn cadeaubonnen, extra korting bij een volgende aankoop, twee-voor-de-prijs-van-één, enzovoort.

Maar als je alleen maar dergelijke typische algemene incentives gebruikt, zal je de kracht van dit concept niet ten volle benutten.

Besef dat de economische waarde van een incentive niet alleen de bepalende factor is, maar ook de psychologische waarde.

Hoe voelen klanten zich bij een bepaalde incentive?

Het kan goed zijn dat “Koop dit product en wij geven €10 aan het goede doel!” veel effectiever is om mensen te overhalen dan “Koop dit product en u krijgt een cadeaubon van €50!”.

Bij dat eerste kan er immers een emotionele band liggen, want mensen zullen zich doorgaans goed voelen als ze weten dat ze, hoe indirect het ook is, iets voor het goede doel hebben gedaan.

Hou hierbij ook rekening met je doelgroep. Aan wie verkoop je je producten? Als je je richt op senioren is een weekendje naar een pretpark wellicht geen goede incentive, maar iets zoals een theeservies kan een betere optie zijn.

Een goed voorbeeld van “de juiste incentives voor de juiste doelgroep” is een casino bonus bij een online casino.

Dit is immers een incentive waar de doelgroep (spelers bij een online casino) echt iets aan heeft, en waardoor ze echt overtuigd zullen worden om bij dit casino te spelen. Een cadeaubon of een weekendje Praag zou in dit geval heel wat minder effectief zijn.

Als je niet goed weet wat voor incentives jouw doelpubliek kunnen overtuigen, kan je dit opnieuw vragen aan je klanten. En als je een paar antwoorden hebt, kan je wat A/B-split-testen opstellen en een paar incentives met elkaar vergelijken.

Laat die test een paar weken draaien, en dan zal je heel wat informatie hebben over welke incentives werken, en welke niet.

Tip #3: Optimaliseer je website

De laatste tip zal ook heel wat impact hebben op je conversie, want mensen zijn voor het grootste deel visueel ingesteld.

Een website die er professioneel en “mooi” uitziet, zal meer klanten lokken en overtuigen om iets te kopen dan een website die er amateuristisch uitziet, zelfs als die betere producten aan lagere prijzen aanbiedt.

Let dus vooral op het design van je website – je kan zelf je site maken, maar tenzij je een professional bent op dit vlak, is dat doorgaans geen goed idee. Huur iemand in, of koop een template van een aanbieder zoals Shopify.

Naast design is de gebruiksvriendelijkheid van het grootste belang. Kunnen klanten alles makkelijk vinden, en, indien gewenst, kunnen ze eenvoudig een product kopen?

Ook op de mobiele telefoon? Mobiel shoppen zit immers in de lift, en binnen een aantal jaren zal dit zonder twijfel de dominante vorm van online shoppen zijn, dus zorg ervoor dat je site mobile responsive is.

Andere tips voor een optimale websites zijn:

  • Voorzie je producten van scherpe afbeeldingen
  • Vermijd lange opsommingen, maar kies voor korte en krachtige lijstjes van voordelen en features
  • Geef klanten de keuze uit tal van betaalmethoden, zoals iDEAL, PayPal, en misschien zelfs cryptocurrency
  • Je site moet vertrouwen uitstralen, overweeg dus om een bepaald Keurmerk voor je webshop te halen
  • Zorg dat je goed bereikbaar bent, met een competente klantenservice die kan gecontacteerd worden op meerdere manieren, zoals een live chat, e-mail, telefoon en social media

Zo simpel is het in feite! Als je goed je websiteverkeer analyseert, de juiste incentives aanbiedt, en je website optimaliseert, zal je al snel zien dat je heel wat meer bezoekers zal converteren.